جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 5:45:00 AM
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران در گفت و گو با "اقتصادنامه" مطرح کرد:

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران نسبت به ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی هشدار داد و گفت هر گونه ممنوعیت و محدودیت باعث افزایش قاچاق لوازم آرایشی و ورود کالاهای تقلبی به بازارها می شود.
هشدار به قاچاق، گلایه از ممنوعیت/ نگاه غلط وزارت صمت به لوازم آرایشی، سلامت مردم را به خطر می اندازد
به گزارش اقتصادنامه، حمید مقیمی با بیان اینکه عوارض ناگوار مصرف لوازم آرایشی تقلبی گریبان مردم را خواهد گرفت، اظهار کرد: در بسیاری از شوینده های بهداشتی مانند صابون، وایتکس، پودررخت شویی و ... تولید داخل کفایت می کند حتی صادرات هم انجام می شود اما برای تامین برخی محصولات آرایشی به شدت نیاز به واردات داریم و مانع تراشی در این عرصه تبعاتی را به همراه خواهد داشت.
او افزود: در زمینه عطر و خوشبوکننده ها حجم تولید و واردات مان باهم یکسان نیست و نیاز به واردات داریم و اگر به صورت قانونی مسیر واردات بسته شود، مردم ناچار هستند محصولات تقلبی و بی کیفیت مصرف کنند.
مقیمی با بیان اینکه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی حدود 30 تا 35 درصد بیشتر تولید داخلی نداریم، مطرح کرد: حتی در برخی اقلام مانند مداد آرایشی اصلا تولید داخل نداریم و شاید فقط یک درصد تولید داخلی داشته باشیم و برای تامین آن متکی به واردات هستیم. 
او افزود: تامین عطریات 80 درصد به صورت واردات انجام می شود و در حوزه کرم های بهداشتی حدود 60 درصد واردات صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه برای فرآیند تولید برخی اقلام آرایشی و بهداشتی علم و تکنولوژی آن در کشور موجود نیست، تولید برخی اقلام به شکل 100 درصد از طریق واردات انجام می شود. به همین دلیل بهتر است وزارت صمت در ممنوعیت های جدید برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تجدید نظر کند. 
مقیمی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد از محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق قاچاق وارد کشور می شود، ادامه داد: در حالی که ما هیچگاه برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اتکایی به ارز دولتی نداشتیم و به ما ارز مرجع تعلق نگرفته و همواره واردات بر پایه ارز آزاد صورت گرفته اما دولتمردان همیشه  محصولات آرایشی و بهداشتی را کالای لوکس قلمداد کرده اند و با این نگاه اشتباه در را به روی قاچاق لوازم آرایشی باز کرده اند.
رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران با بیان اینکه دین اسلام هم بر پاکیزگی و آراستگی تاکید دارد، ادامه داد: در سال های گذشته سیاست های غلط و ممنوعیت ها سبب شد 3 هزار نیروی شاغل در این عرصه تعدیل شوند و میزان اشتغال در این حیطه از 22 هزار نفر به 19 هزار نفر برسد. اگر بار دیگر این ممنوعیت ها برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از سوی وزارت صمت وضع شود، علاوه بر گسترش کالای تقلبی و بیماری سرطان، بسیاری از مشاغل موجود از بین خواهد رفت. 
مقیمی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز مصرف کنندگان داخلی به لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی برای 40 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده، اذعان کرد: در مجموع در این بخش برای 70 هزار نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.
او گفت: وزارت صنعت و مسوولان نباید با بی تدبیری به سلامت مردم ضربه وارد کنند و مصرف کنندگان را به سمت کالاهای تقلبی سوق دهند. چنین رویکردی نه توجیه اقتصادی دارد و نه می تواند در راستای رونق تولید داخلی تلقی شود.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین