جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 6:40:11 AM
اکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنامه

مشاور پیشین رئیس‌جمهور گفت: باآنکه دو سال از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد اما انگار رقابت برای برخی از کاندیداها تمام نشده و آن‌ها در هر مسندی که قرار می‌گیرند به تخریب دولت می‌پردازند.
دوسال از انتخابات گذشته اما هنوز دارند رقابت می کنند/ نمایندگان هفته‌ای ۱۵ ساعت قانون تولید می‌کنند

اکبر ترکان در گفت‌وگو با اقتصادنامه با اشاره به اینکه برخی در داخل کشور به فکر مصالح ملی نیستند، گفت: برای این افراد انگار هنوز رقابت انتخاباتی تمام نشده و هنوز می‌خواهند مثل ایام تبلیغات ریاست جمهوری به رقابت بپردازند درحالی‌که توقع بر آن است رأی مردم را بپذیرند و در حل مشکلات کشور را یاری کنند.

او افزود: این مشکل البته از اول انقلاب وجود داشته و بازندگان انتخابات همواره به تخریب منتخب مردم روی آورده‌اند درحالی‌که شایسته است پس از پایان رقابت‌های انتخاباتی، فرد پیروز موردحمایت قرار گیرد و تخریب نشود.

ترکان گفت: در مدیریت کلان کشور خیلی چیزها سر جای خودش نیست و همه می‌خواهند پا در کفش دیگری کنند. به‌عنوان‌مثال نمایندگان مجلس به‌جای آنکه به کار ذاتی خود مشغول باشند علاقه‌مندند در امور اجرایی دخالت کرده و عزل و نصب‌ها به میل آنان صورت گیرد.

او افزود: عمده نمایندگان مجلس به‌ویژه در شرایط فعلی به‌جای دولت تصمیم می‌گیرند و در مدیریت‌ها دخالت به عمل می‌آورند و حتی عقیده دارند که مدیران استانی و محلی باید بر اساس مشی سیاسی آنان انتخاب شود.

ترکان گفت: همین نمایندگان هفته‌ای ۱۵ ساعت قانون تولید می‌کنند که تعدد قوانین سبب شده بسیاری از امور کشور به‌راحتی پیش نرود و این مقررات اضافی خود به دست‌انداز توسعه تبدیل شود.

او گفت: ما در ایران مشابه آن چیزهایی که در خارج است را داریم. مثلاً چیزی شبیه دولت داریم. شنیده‌ایم که دولت در کشورهای غربی مسئول مدیریت کشور است و چیزی شبیه آن را ایجاد کرده‌ایم. شنیده‌ایم در خارج چیزی به اسم مجلس وجود دارد و نهادی شبیه به آن را در کشور به وجود آورده‌ایم.

ترکان افزود: ما به معنای اصلی آنچه در کشورهای غربی وجود دارد مجلس و دولت نداریم بلکه چیزی شبیه آن را به وجود آورده‌ایم. دولتی داریم که اختیارات کافی را ندارد و مجلسی داریم که فرای اختیاراتش عمل کرده و در کار دولت دخالت می‌کند. ما به یک‌چیز دولت می‌گوییم و دیگران به یک‌چیز دیگر. ما یک‌چیزی را مجلس می‌نامیم و دیگران چیزی دیگر. بنابراین در چنین وضعیتی نباید انتظار داشت که دولت به معنای آنچه در دنیا تعریف دارد در ایران کارکرد داشته باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین