شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 4:55:04 PM
مسعود نیلی در جمع مدیران مرکز آمار ایران تحلیل کرد:

مسعود نیلی دوشنبه گذشته با حضور در مرکز آمار ایران به بررسی آثار شرایط بحرانی اقتصاد در بودجه خانوار پرداخت.
ردپای تورم در بودجه خانوار

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مرکز آمار ایران، مسعود نیلی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاحیه طرح آمارگیری نیروی کار و هزینه و درآمد با اشاره به اهمیت ارتباط دوجانبه میان استفاده کنندگان و تولیدکنندگان آمارها و همچنین جایگاه بالای اطلاعات مربوط به دو طرح هزینه و درآمد و طرح نیروی کار گفت: کشورهای در حال توسعه کمی در دنیا این طرح را اجرا می کنند اما در کشور ما سابقه اجرای طرح آمارگیری بودجه خانوار (هزینه و درآمد) به سال ١٣٤٢ برمی گردد خاطر نشان کرد: این طرح در حوزه های برنامه ریزی، پژوهش و سیاستگذاری کاربردهای بسیار گسترده ای دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: اکنون که در کشور ما تورم بصورت جهشی بالا رفته است در اقتصاد عنوان می شود که افزایش حجم نقدینگی باعث بالا رفتن نرخ تورم می شود که در یکسال اخیر رشد قیمت کالاها و خدمات به عدم توازن میان عرضه و تقاضای کل و همچنین افزایش سطح عمومی قیمت ها انجامیده است که در انتهای فرایند گردش افزایش حجم نقدینگی در کالاها و خدمات وضعیت پایدار قیمت ثابت کالاها و خدمات بوجود خواهد آورد که شناسایی دینامیک و مسیر این  تغییرات تورمی در اقتصاد بسیار مهم است.

نیلی تورم یا همان افزایش سطح عمومی کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را با رفتار خانوارها را دارای ارتباط مستقیم دانست و تصریح کرد: چنانچه حجم نقدینگی کشور بالا رود در نتیجه پول بیشتری به جیب مردم وارد می شود که این امر به تقاضا برای خرید کالا تبدیل می شود که در شرایط وفور درآمد های ارزی واردات بیشتری را باعث می شود. همچنین افزایش حجم نقدینگی در شرایط وفور لزوماً تبدیل به افزایش واردات نمی شود که لازم است در پرسشنامه طرح بودجه خانوار میان کالاهای داخلی و وارداتی تفکیک شود تا تغییرات سبد مصرفی خانوار قابل استخراج و بهره برداری شود.

وی  با اشاره به اینکه با بالارفتن حجم نقدینگی و جاگرفتن کالاهای وارداتی در سبد خانوارها کالاهای غیر قابل مبادله مثل مسکن و قیمت، افزایش می یابد گفت: در بوجه خانوار اجاره را می پرسیم ولی قیمت دارایی را نداریم در این وضعیت باید تا افزایش قیمت مسکن صبر کرد تا افرادیکه دنبال خرید مسکن بوده اند در صف اجاره بایستند در نتیجه با تاخیر نرخ اجاره بالا خواهد رفت.

نیلی با انتقاد از اینکه رفتار مالی خانوارها در پرسشنامه این طرح دیده نمی شود افزود: فرضیات اقتصاددانان تنها با آمارهای مرکز آمار قابل تایید و استناد است. وی افزود:‌ در شرایط رکود و بحران، دارایی مالی و نقدی به سمت دارایی های فیزیکی سوق پیدا می کند که در نتیجه نسبت دارایی های فیزیکی افزایش پیدا می کند و ترکیب جدیدی از کالاها و خدمات را در جامعه بوجود می آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به توالی و تناوب افزایش نرخ ارز و رشد قیمت نسبی کالاهای وارداتی و داخلی در سال گذشته، افزایش سهم هزینه کالاهای وارداتی، بالارفتن قیمت مواد غذایی و قیمت کالاها نسبت به خدمات، کاهش سهم سپرده های مدت دار و بالارفتن تقاضا برای دارایی های مدت دار مثل مسکن گفت: می توان این تغییرات را بصورت متوالی و قدم به قدم در بودجه خانوار ردیابی کرد.

نیلی با توضیح اینکه لازم است رفتار مالی خانوارها در پرسشنامه بودجه خانوار قابل پایش و رصد باشد افزود: پیشنهاد می شود اوراق بهادار،سکه و ارز،تفکیک کلاهای وارداتی و تولید داخل و همچنین سوالاتی در خصوص خریدهای آتی در پرسشنامه طرح گنجانده شود.

وی در پایان طرح نیروی کار را به دلیل متکی بودن بر استاندارهای بین المللی، پرکاربرد،پوشش مناسب،اندازه بودن نمونه  و منطبق بودن با تعاریف و طبقه بندی‌های بین المللی طرحی بسیار مفید و ارزنده ارزیابی کرد که با وجود کاستی های اندک توانسته است اطلاعات ارزشمندی در خصوص وضعیت نیروی کار و اشتغال و بیکاری ارایه بدهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین