جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 2:28:28 AM
جوابیه انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی به برنامه پایش شبکه یک

به دنبال انتشار  مطالب خلاف واقع  برنامه پایش در خصوص واردات و واردکنندگان گوشت، انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در نامه‌ای خطاب به مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما  اعلام کرد، انتشار مطالب در این برنامه نه تنها برخلاف واقع و کذب بوده بلکه در شرایط حساس کنونی کشور در راستای تشویش اذهان عمومی نیز بوده است.
به واردکنندگان واقعی و رسمی گوشت توهین نکنید
به گزارش اقتصادنامه، روز یکشنبه مورخه 28 بهمن ماه سال جاری در برنامه پایش، گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما مطالبی خلاف واقع در خصوص واردات و واردکنندگان گوشت مطرح شد. به واسطه انتشار اطلاعات مخدوش در این برنامه که منجر به تردید پیرامون خدمات دست اندرکاران واردات کالای گوشت شده است، انجمن واردکنندگان فرآورده‌های خام دامی در نامه‌ای خطاب به مدیر محترم گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما  ضمن تاکید بر مخدوش و خلاف واقع بودن اطلاعات مذکور  اعلام کرد، انتشار مطالب در این برنامه نه تنها نسبت‌های ناروا به واردکنندگان واقعی و رسمی گوشت بوده بلکه در راستای تشویش اذهان عمومی نشر یافته است.
در ادامه جوابیه آمده است، واردات گوشت در راستای تامین کسری نیاز کشور و تنظیم بازار صورت می‌گیرد. در این راستا متقاضیان واردات انواع محموله‌های گوشت در صورت دارا بودن شرایط قانونی لازم به تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و سایر دستگاه‌های مسئول و ذیربط، می‌توانند مجوزهای لازم را از مراجع حاکمیتی مذکور دریافت کرده است. در  ضمن در این زمینه هیچ‌گونه محدودیتی جهت صدور مجوز برای متقاضیان واجد شرایط وجود ندارد. بر این اساس هیچ یک از تشکل‌ها و انجمن‌ها و نهادها دخالت و مسئولیتی در صدوراین قبیل مجوزها ندارند.
در ادامه این نامه یادآور شده است، در برنامه پایش روز  28 بهمن 1398، در کمال تاسف افرادی حضورداشتند که فاقد هر گونه تخصص و تجربه لازم در زمینه مدیریت و واردات گوشت بوده است.  درضمن کاربرد واژه‌هایی بی‌محتوا و غیرکارشناسی از قبیل " مجوز فروشی" و نسبت دادن آن به این تشکل قانونی از سوی یکی از حاضرین، موید عدم اطلاع فرد مذکور از چگونگی ساختار واردات گوشت در کشور بوده است. این انتظار وجود دارد که در چنین برنامه‌هایی از افراد صاحبنظر دعوت تا امکان تحلیل و آسیب‌شناسی شرایط موجود جهت تنویر افکار عمومی در بستری مناسب فراهم شود.
در بخش دیگری از این نامه انجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی آمده است، به گروگان گرفتن دوربین تلویزیون برنامه و ذکر جملاتی سخیف و توهین آمیز خطاب به مردم شریف ایران با مضمون "مردم شب عید گوشت کم می شود "،"بعد صف می خورید " ، "بعد توی سروکله هم می زنید " ، مصداق عینی ایجاد تشویش در اذهان عمومی و استخوان لای زخم مردم گذاشتن بوده است. بدون تردید این انتظار از مجری محترم برنامه وجود داشت که بر اساس وظیفه خود از طرح موضوعات ساختگی و نگران کننده و سوء استفاده از فضای منزه رسانه ای جلوگیری کند.
در این نامه تاکید شده است، سخنان توهین آمیز آقای سلیمی زاده مبنی بر این که مجوز های خاص دست گروهی به نام انجمن وارد کنندگان گوشت است، از مصادیق ایجاد شبهه و تهمت و افترا بوده است. ضمن کاربرد نادرست نام این انجمن، نشان دهنده عدم اشرافیت ایشان به وظایف و مسئولیت های انجمن وارد کنندگان فراورده های خام دامی است.
در این نامه همچنین یادآور می‌شود، این انجمن از تشکل‌های رسمی ثبت شده و زیرمجموعه اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن و کشاورزی ایران است. بر اساس وظایف قانونی خود به هیج عنوان مرجع صادر کننده مجوز واردات گوشت نبوده است. درنتیجه صرفا دارای نقش مشارکتی و بازوی اجرایی تنظیم بازار کشور می باشد. بدیهی است نسبت دادن جملاتی غیر واقعی به این انجمن، اقدامی کاملا غیر حرفه‌ای در رسانه ملی تلقی شده و از حضرتعالی انتظار دارد ازبرخورد قانونی با این موضوع دریغ نفرمایید.
این نامه یادآور می‌شود،  واردکنندگان گوشت با سرمایه‌گذاری قابل توجه اقدام به واردات کالایی فساد پذیر و با ریسک بالا می‌نمایند که در مقایسه با بسیاری از کالاهای وارداتی دیگر در معرض ضرروزیان بیشتر هستند. در چنین شرایطی دلالان و واسطه‌گران و سودجویانی که در برخی کشور‌های آسیای میانه با افزایش قیمت دام زنده سعی در ارائه قیمت‌های غیر واقعی به واردکنندگان و تاراج منابع ارزی کشور را دارند از حساسیت مسوولان امر در کنترل مدارک و صدور مجوز ها بر آشفته شده است. درنتیجه  آنها از هر فرصت و فضای رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی برای مظلوم نمایی و بهره‌برداری تبلیغاتی و مخدوش جلوه دادن خدمات و تلاش‌های مدیران و مسوولان استفاده می‌کنند که این امر به تبع هوشیاری متولیان امور رسانه‌ای را در خنثی کردن چنین توطئه‌هایی بیش از گذشته طلب می‌کند.
 


منبع: روابط عمومی فدراسیون واردات ایران

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین