سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 8:05:37 PM
رئیس جمهور ابلاغ کرد

بخشنامه بودجه 98 دارای پیام مهمی است. ذخایر ارزی کم می شود و دولت کار سختی برای تامین ارز خواهد داشت. ممکن است اشتغال به خطر بیافتد و به ازای هر شغل که از دست می رود معیشت چهار نفر به خطر بیافتد. اقتصادنامه متن کامل این بخشنامه به با توجه به اهمیت آن منتشر کرده است.
مختصات بودجه 98

بخشنامه بودجه 1398

 

الف- اهم خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تنظیم لایحه بودجه سال 1398 کل کشور

۱- تبیین شرایط اقتصاد کلان

تلاش دولت برای بهبود شرایط اقتصادی طی پنج سال گذشته، موجب کاهش نوسانات اقتصادی شد. طی سالهای 1391 تا 1396، رشد اقتصادی از 6.2- به 3.7 درصد، تورم از 28.6 به 8.1 درصد، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از 17.4- به 3.7 درصد و تعداد اشتغال ایجاد شده از 112 هزار نفر به 791 هزار نفر رسید. برجام توانست به انزوای بین‌المللی کشور خاتمه دهد، بخش مهمی از محدودیت‌های تجاری و مالی بین‌المللی را رفع کند و تعاملات مالی بین‌المللی کشور را مجددا برقرار نماید. با این حال به‌رغم تلاش‌های دولت، معضلات و چالش‌های بنیادین و تاریخی اقتصاد ایران که ریشه در مسائل ساختاری کشور دارند، پایداری دستاوردهای اقتصادی دولت در مواجهه با تکانه‌های بین‌المللی را به خطر انداخته‌اند. در یک مرور کلی، وضعیت شبکه بانکی، تورم نهفته، تنگنای بودجه‌ای دولت و شرایط بازار کار، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده‌است.

تنگنای اعتباری که حاصل تخریب مستمر سلامت شبکه بانکی است سبب شد در سالهای اخیر بانکها برای بهبود جریان نقد به رقابت برای جذب سپرده بپردازند. در نتیجه، نرخ سود سپرده بسیار بالاتر از نرخ تورم قرار گرفت و به عدم جذابیت سرمایهگذاری در بخش حقیقی و کاهش سرعت گردش پول انجامید. رشد نقدینگی با تورم همراه نشد و افزایش بالقوه سطح عمومی قیمتها که در این سالها متوقف مانده بود در قالب تورم نهفته‌ قابل‌ملاحظه‌ای به آینده منتقل شد.

هم‌زمان با مشکلات برآمده از ناترازی‏های شبکه بانکی، بازار ارز نیز با ناترازیهایی مواجه شد. نرخ ارز با روی کار آمدن دولت یازدهم و به ثمر رسیدن برجام، طی ۵ سال گذشته روند باثباتی داشت. با این حال، تحولات منطقه، محدودیتهای مبادلاتی ارز، خروج آمریکا از برجام و انتظار شروع مجدد تحریم‌ها از سوی این کشور و کشمکش‌های داخلی، بازار ارز را وارد دوره جدیدی کرد و انتظارات را به سمت افزایش نرخ ارز سوق داد. در نتیجه، انگیزه افراد در جهت تبدیل سپردهها به داراییهایی مانند ارز، طلا و سکه شکل گرفت و به‌دنبال افزایش نرخ ارز و سرعت گردش پول تورم زیاد شد.

در عرصه سیاستهای مالی، توسعه اندک ابزارهای درآمدی دولت و افزایش مستمر هزینههای جاری (با سهم ۸۰ درصدی هزینههای اجتناب‌‌ناپذیر) سبب کوچک شدن فضای سیاستگذاری مالی در بودجه شد. بهعلاوه، بخشی از بودجه جاری صرف تامین مالی کسری صندوقهای بازنشستگی شد. از سوی دیگر، بازار کار همچنان با عدم‌تعادل مواجه است؛ به‌طوری‌که به‌رغم بالا بودن اشتغال ایجاد شده طی 5 سال گذشته، افزایش نرخ مشارکت سبب بالا ماندن نرخ بیکاری شده‌است. این نرخ ممکن است در سال ۱۳۹۸ افزایش یابد و با از دست رفتن هر شغل، معیشت حدود ۴ نفر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دولت در سال ۱۳۹۸ برای پیش‌برد امور اقتصادی با دشواری‌هایی از جمله تامین ارز مورد نیاز کشور به‌ویژه فراهم نمودن ارز برای تامین کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، تامین معیشت برای اقشار کم‌درآمد جامعه، حمایت از تولید و حفظ اشتغال، تامین سلامت و امنیت غذایی مردم، فراهم کردن دسترسی پایدار به آب و برق و چگونگی برقراری ارتباط با نظام مالی دنیا و همچنین ایجاد تعامل مناسب با گروه ویژه اقدام مالی روبه‌رو است.

بر این اساس، دولت و دستگاههای اجرایی باید با درنظر گرفتن چالش‌های ساختاری اقتصاد و پیامدهای تحریم‌های جدید، بودجه سال 1398 را به نحوی تنظیم کنند که تهدیدهای پیش‌رو را به فرصتی جهت اصلاح مشکلات ساختاری، افزایش تابآوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل نمایند. بنابراین، از مهم‏ترین اهداف بودجه در سال ۱۳۹۸، مقابله فعالانه با تحریم‌ها است بهگونهای که از تولید و اشتغال صیانت، بیکاری و تورم مهار و وابستگی بودجه به نفت قاعده‌پذیر و به‌تدریج قطع شود.

۲- جهت‌گیری‌های اقتصاد کلان

رسالت بودجه دولت در سال 1398 ایفای نقش موثر برای ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی کشور، مقابله فعالانه با تحریم‌ها، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، تامین معیشت مردم و کاهش فقر و تخفیف پیامدهای چالشهای اقتصادی مذکور به رغم کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام است. دستیابی به اهداف مذکور در گروی بهبود ثبات اقتصاد کلان و فضای کسب و کار است. این امر با ارتقای سرمایه اجتماعی و سیاست‌های ارتباطی با مردم، استفاده از فرصت تحریم برای قاعده‌مند کردن رابطه بودجه و نفت، استمرار سیاست‏های ارزی حافظ منابع ارزی، به‏ کارگیری سیاست‏های مالی و پولی مهارکننده رکود و تورم، اصلاح رابطه دولت با بانکها، تقویت بازار سرمایه به عنوان ابزار تامین مالی و موثر در مهار رشد نقدینگی، افزایش درآمدهای پایدار دولت و اهرم کردن آن‌ها به‌عنوان محرک اقتصاد، تمرکز بر حوزه‌های پیشران تولید، انضباط مالی و حذف هزینههای غیرضرور دولت، اصلاح نظام یارانهای و قیمتگذاری، اصلاح نظام تعرفهای و مالیاتی، شناسایی و عملیاتی نمودن راهکارهای افزایش منابع عمومی متناسب با شرایط خاص سال 1398 امکان‌پذیر است.

دسترسی به اهداف فوق تنها با استفاده از توان حداکثری بخش غیردولتی ـ اعم از خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی ـ با واگذاری تصدی‏گری‏های دولت، مولدسازی داراییهای دولتی، اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و عملیاتی نمودن قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ میسر می‏شود.

 

در بازار کار تثبیت اشتغال و کنترل نرخ بیـکاری از اهداف محوری بودجه 1398 است. در راستای افزایش اشتغال‌ برای گروه‌های خاص جامعه (جوانان، زنان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ساکنین مناطق عدم برخوردار از اشتغال) لازم است با در پیش گرفتن سیاستهای فعال بازار کار و تمرکز بر فعالیت‌های تولیدی اشتغال‏زا به‌ویژه توسعه گردشگری و خدمات، بازسازی بافت‌های ناکارامد شهری و فعالیت‌های دانش بنیان به توسعه اشتغال کمک شود. به‏علاوه، دولت برای استفاده از فرصت افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصولات داخلی به حمایت از تولید و صادرات به ویژه در حوزه‌های دارای مزیت و ظرفیت و محصولات دانش‌بنیان و متکی بر فناوری‌های داخلی می‌پردازد.

در سال 1398 جهت حفظ ذخایر ارزی، مدیریت مصارف ارزی به کمک اولویتبندی مصارف و همچنین برخورد جدی‌ با قاچاق کالا، ارز و واردات غیررسمی انجام میشود. در این راستا ضرورت دارد افزایش منابع ارزی و پایدارسازی آن از طریق توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی، تنوعبخشی به کالاهای صادراتی و حمایت از مزیت‏های صادراتی، حمایت از پردازش محصولات خام و اولیه داخلی، توسعه روابط تجاری بین‏المللی به ویژه با کشورهای همسایه و بهرهگیری بیشتر از موقعیت جغرافیایی کشور به منظور برخورداری از درآمدهای ترانزیتی و تلاش در جهت جذب منابع مالی خارجی به‌ویژه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای تولیدات صادرات‏گرا، مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

سیاست پولی در سال 1398، با هدف مهار تورم و کاهش سلطه مالی اجرا می‌شود و دولت اهتمام بر اصلاح رابطه خود با بانک‌ها دارد، به طوریکه وابستگی مستقیم و غیرمستقیم دولت به منابع شبکه بانکی به حداقل برسد و برای حل چالش‌های بانکی اقدام شود. همچنین، در راستای ساماندهی بدهی‌های دولت ایجاد بدهی جدید و صدور هرگونه تضامین عهده دولت توسط دستگاه‌های دولتی بدون هماهنگی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور ممنوع است.

در سال 1398، با هدف تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه درآمدها، دولت اهتمام ویژهای به بهبود معیشت مردم و کاهش فقر مطلق دارد و این مهم را با اشتغال حمایتی، گسترش حمایت‏های اجتماعی و بهبود نظام تامین اجتماعی، اصلاح روش پرداخت یارانه نقدی، ایجاد هماهنگی بیشتر در ماموریت نهادهای حمایتی، کاهش فقر قابلیتی به‌ویژه در روستاها، تأمین امنیت غذایی و بهبود تغذیه مردم با تاکید بر تأمین حداقل معیشت گروه‏های کم‌درآمد و اقشار آسیب‏پذیر جامعه، حمایت از صندوق‌های اجتماعی مردم‌نهاد و کاهش عدم تعادل‌های منطقه‌ای دنبال میکند.

در حیطه سیاست‌های مالی دولت در سال 1398 مصمم است کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را از طریق بهبود تراز عملیاتی دنبال کند؛ بدین جهت نسبت تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی از ۵ درصد کمتر می‌شود. افزایش کوشش و گسترش پایه مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی نقش مهمی در افزایش درآمدهای پایدار دولت خواهد داشت. همچنین، دولت به منظور تخفیف کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی و کاهش فشار این صندوق‌ها بر بودجه عمومی، برای ساماندهی این صندوق‌ها اقدام می‌کند و تجهیز منابع داخلی آنها از طریق افزایش بهره‏وری و بازدهی دارایی‏های صندوق‏های مزبور و ادغام برخی از نهادهای کنونی بازنشستگی را مورد توجه قرار می‌دهد. بهمنظور بهبود تراز دارایی‏های سرمایه‏ای، اولویت‏بندی و بهره‌برداری اهرمی از اعتبارات تملک داریی‌های سرمایه‌ای و جلب بیشتر مشارکت بخش خصوصی و تعاونی برای اجرای آن‏ها و مولدسازی دارایی‌ها مورد تاکید است.

فائق آمدن بر شرایط خاص اقتصاد ایران در سال 1398 ایجاب می‌کند چارچوب برنامهریزی مالی دولت گسترش یابد تا با پیش‌بینی میانمدت منابع و مصارف، سیاست‌های دولت بتواند پایداری مالی در میان‌مدت را تضمین کند. به‌علاوه، افزایش ثبات اقتصاد در سال ۱۳۹۸، با برنامه‌ریزی چند سقفی بودجه و اولویت‌بندی هزینه‌ها قابل دستیابی است.

رسیدن به بخشی از اهداف کمی و کیفی کلان اقتصادی مندرج در اسناد بالادستی نظیر احکام دائمی برنامه‏های توسعه، برنامه ششم توسعه، سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی در گروی تنظیم برنامه سالانه و بودجه سال 1398 کل کشور بر اساس جهت‏گیری‏ها و سیاست‏های بودجه‏ای است که در ادامه می‏آیند. لازم است دستگاههای اجرایی، بودجه پیشنهادی و برنامه سالانه خود را بر این اساس ارائه دهند.

ب- جهت‏گیری‏ها و سیاست‏های بودجه‏ای

۱- تجهیز منابع عمومی غیرنفتی

تأمین درآمد مطمئن الزامی گریزناپذیر برای کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است که از طرق زیر تحقق می‏یابد:

-   ارتقاء ظرفیت و کوشش مالیاتی برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از منابع بودجه با گسترش پایه‏های مالیاتی، گسترش پوشش مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، ایجاد پایگاه مودیان مالیاتی و تشویق خوداظهاری، شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی با استفاده از سامانه‏های صندوق فروش توسط اصناف و صاحبان مشاغل و جایگزینی سیاست اعتبار مالیاتی با نرخ صفر به جای معافیت مالیاتی قانونی و ثبت معافیت‌های مذکور به صورت جمعی– خرجی، ضمن این‌که عدالت مالیاتی و ساماندهی معافیت‏های مالیاتی مورد تاکید قرار گیرد.

-  بخش قابل‌توجهی از فرار مالیاتی با استفاده از تکمیل پایگاه‌های داده‌های اقتصادی (فعال‌سازی ظرفیت ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) جلوگیری شود.

-   کلیه حقوق قانونی دولت و انجام تکالیف مقرر مربوط سود سهام شرکت‌های دولتی در سال‌های قبل در چارچوب حکم بند (ج) ماده (28) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) پرداخت شده و بر اساس سازوکار مالیات بر شرکت‌های دولتی دریافت شود.

-   ساماندهی درآمدهای اختصاصی و درآمد–هزینه در دستگاه‏های اجرایی با تاکید بر واقعی‏سازی درآمد و سامان‌دهی و یکسان‏سازی خدمات رفاهی دستگاه‏های اجرایی تداوم یابد.

- دستگا‏ه‏های اجرایی، شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف به واگذاری و مولد‏سازی دارایی‌ها با تأکید بر اموال و املاک مازاد هستند.

-   ساماندهی کسری صندوق‏های بازنشستگی و شناسایی دارایی‏ها و ثروت‏های آن‏ها از اقدامات اصلاحی دولت است.

-   از اوراق مالی با توجه به قاعده پایداری بدهی‌ها (کاهش بار منفی انتشار اوراق مالی) استفاده موثر به عمل آید.

-   نظام انگیزشی درآمد – هزینه‏ استانی استقرار یابد.

-   وجوه دریافتی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت که از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انتفاعی (موضوع ماده 32 قانون برنامه و بودجه) بازپرداخت شود.

۲- اهتمام به انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارآیی و منطقی نمودن اندازه دولت

ایجاد تحول در مدیریت اعتبارات هزینهای از الزامهای مهم و اصلی برای کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است که باید از روشهای زیر عملیاتی شود:

-   در اعتبارات هزینه‏ای با حذف عملیات موازی در درون دستگاه و بین دستگاه‏ها صرفه‏جویی شود.

-  واحدهای سازمانی و غیرعملیاتی از سوی دستگاه‏های اجرایی ایجاد نشود.

-   وظایف حاکمیتی و تصدی‏گری دستگاه‏های اجرایی احصاء شود وظایف تصدی‌گری در جهت اجرای درست سیاست‏های اصل 44 قانون اساسی واگذار شود.

-   نظام‌های فناوری اطلاعات و ارائه خدمات در تکمیل دولت الکترونیک و سامانه‏های مربوط برای بهینه‏سازی‌ و چابک‌سازی دولت و افزایش کمیت و کیفیت ارایه خدمات عمومی، به‏طور موثر به کار گرفته شود.

-   برنامه‏های ذیل دستگاه در چارچوب پیوست شماره (4) قانون بودجه 1397 تنظیم گردیده و برنامه‌های اجرایی جدید پذیرفته نشود، مگر در صورتی‌که وظایف دستگاه  با تصویب مراجع قانونی تغییر و افزایش یابد.

-   هدف‏های برنامه‏های اجرایی در چارچوب اسناد برنامه ششم توسعه و برنامه سالانه دستگاه تعیین گردد.

-   هر گونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات، منوط به ثبت اطلاعات و مشخصات کامل کمک‌گیرندگان مطابق مفاد بند (ب) ماده 31 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در سامانه ذی‌ربط سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود.

-   واگذاری، بهره‌برداری و اداره واحدهای عملیاتی دستگاه‌های اجرایی (اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی) و طرح‌های (پروژه‌های) تکمیل‌شده و آماده بهره‌برداری به بخش غیردولتی با قراردادهای مشارکت عمومی‏-خصوصی مانند اجاره بلندمدت یا واگذاری مدیریت (به‌صورت خودگردان یا با پرداخت هزینه سرانه خدمات) انجام ‏گیرد.

۳- ساماندهی طرح‌های تملک دارایی‏های سرمایه‌ای

افزایش بازدهی سرمایه‏گذاری‏های دولت و استفاده بیشتر از مشارکت بخش غیردولتی و عملیاتی کردن مشارکت عمومی-خصوصی و رویکرد خرید خدمت و کالای عمومی توسط دولت، به کمک اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (جلسه مورخ 6/5/1397)، در خصوص سودآور کردن طرح‏های تملک دارایی‏های سرمایه‏ای و ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاری بخش خصوصی و همچنین مولدسازی دارایی‌های دولت صورت گیرد.

در سال 1398، پیشنهاد طرحهای تملک داراییهای سرمایهای جدید ممنوع است و تأمین اعتبار طرحهای نیمهتمام با پیشرفت فیزیکی بالا (قابل بهرهبرداری در سال 1398) براساس اثرگذاری آنها در تحقق رشد اقتصادی، اشتغال و رعایت مسائل زیست‌محیطی و تحقق پروژه‏های مصوب ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی، اولویت‌گذاری شوند. به‏علاوه، استفاده تلفیقی از منابع دولت، منابع بانکی، بازار سرمایه و بخش خصوصی به همراه استفاده از سرمایهگذاری و روشهای تأمین مالی خارجی برای تکمیل، بهرهبرداری و واگذاری طرح‏های تملک‌دارایی سرمایه‏ای مورد توجه قرار گیرد.

۴- توانمندسازی و افزایش بهرهوری شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

-   مجامع عمومی مکلفند نسبت به تصویب، استقرار و اجرای نظام بودجه‏ریزی مبتنی بر عملکرد اقدام کنند.

-   سیستم حسابداری تعهدی مبتنی بر بهای تمام‌شده باید استقرار و بهبود پیدا کند.

-   بودجه پیشنهادی با توجه به شاخص‌های ارزیابی عملکرد به صورت هدفمند و نتیجه‌گرا و منطبق بر اهداف کمی بر مبنای برنامه و فعالیت در حیطه وظایف و فعالیت‌های مندرج در اساس‌نامه ارایه شود.

-  قیمت کالاهای ارائه‌شده متناسب با قیمت تمام شده به منظور افزایش بهره‌وری با تاکید بر نرخ‌گذاری پلکانی جهت جلوگیری از ایجاد فشار هزینه‌ای بر اقشار کم مصرف، اصلاح شود.

-   تخصیص یارانه به اقلام مورد حمایت دولت به وسیله‌ تعیین سهم دولت در قیمت تمام‌شده کالاهای یارانه‌ای در بودجه، باید مشخص و شفاف باشد.

-   منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری از ابزارهای اوراق مالی اسلامی (ارزی و ریالی) در بازارهای مالی داخلی و خارجی و همچنین تسهیلات مالی خارجی تأمین گردد.

-   صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اصلاح الگوی مصرف بر اساس بند 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انجام گیرد.

-   طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‏گذاری جدید از محل منابع داخلی قبل از پایان طرح‌های در دست اجرا شروع نگردد.

-   اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها با تأکید بر موارد نیمه‌تمامی که موجب افزایش تولید کالا، خدمات و اشتغال بیشتر شده یا در مناطق محروم واقع شده و در سال 1398 خاتمه می‌یابند صورت گیرد.

-   در واگذاری شرکت‌های دولتی در چارچوب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تسریع شود.

-   هیات مدیره شرکت‌ها موظفند با رعایت مفاد این بخشنامه نسبت به تنظیم بودجه سال 1398 اقدام و پس از طرح و تصویب در مجمع عمومی آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نمایند.

۵- بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد

در اجرای مفاد بند (پ) ماده (7) قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دستگاه‏های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند بر اساس دستورالعمل‏ها و بخشنامه‏های صادره قبلی، ضمن استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و تکمیل فرم‏های ذی‏ربط دستورالعمل موضوع پیوست این بخشنامه، بودجه پیشنهادی خود را با توجه به ملاحظات ذیل به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نمایند:

-   برنامه سالانه و برنامه‏های اجرایی و فعالیت‏های پیش‏ بینی ‏شده متناظر، هم‌جهت با برنامه ششم توسعه ارائه شود.

-  دستگاه‏های اجرایی ملزم به تهیه بودجه در چهارچوب دستورالعمل بودجه‏ریزی مبتنی بر عملکرد (شامل دستورالعمل برنامه سالانه، دستورالعمل طبقه‌بندی اقتصادی هزینه‏ها، دستورالعمل هزینه‏یابی) هستند.

-   شاخص‏های اندازه‏گیری عملکرد به صورت هدفمند و نتیجه‏گرا استانداردسازی و تدوین شوند.

-  دستگاه‌های اجرایی که در پیشنهاد اعتبارات هزینه‌ای، فعالیت‌های خود را به روش بهای تمام‌شده هزینه‌یابی نکرده باشند در افزایش اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال 1397 دچار محدودیت خواهند شد.

۶- همگرایی و هم‌افزایی کلیه اقدامات و ظرفیتهای کشور در ارائه کالاها و خدمات عمومی

سازمان برنامه و بودجه ضمن حفظ استقلال مراجع قانونی تصویب‌کننده بودجه کلیه نهادها و بنیادها و نهادهای عمومی غیر دولتی دستگاه‏های زیر مجموعه رهبر معظم انقلاب و همچنین کلیه نهادهای عمومی غیردولتی، رهنمودهای لازم را درباره اولویت‏های سرمایه‏گذاری و هزینه‏ای به این دستگاه‏ها خواهد داد.

ج- نظارت

دستگاه‎های اجرایی ملی و استانی موظف‌اند به منظور نظارت دقیق و موثر بر تحقق اهداف برنامه‌های توسعه و انطباق برنامه‎ها و فعالیت‎های اجرایی (اعتبارات هزینه‎ای و طرح‎های تملک دارای‎های سرمایه‎ای) با اهداف برنامه‌های توسعه، مطابق با الزام‎های مندرج در بندهای ذیل قسمت «ب» این بخشنامه و در اجرای مفاد ماده 121 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، تمهیدات لازم را برای ارائه به موقع گزارش عملکرد مورد نظر سازمان برنامه و بودجه، اندیشیده و گزارش‌های عملکرد خود را در بازه زمانی مورد نظر قانون‌گذار به این سازمان ارسال نمایند.

تمامی دستگاه‏های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند بر اساس اسناد بالادستی نظیر قانون احکام دائمی برنامه‏های توسعه کشور، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و اولویت‏های ابلاغی رئیس جمهور و خط مشی‏های فوق‏الذکر، پیشنهادهای بودجه‏ای خود را تهیه و از ارائه احکام بودجه‏ای جدید خودداری نمایند. تنها در موارد ضروری برای کسب منابع درآمدی جدید و یا ساماندهی و مدیریت هزینه‏ها، احکام پیشنهادی خود را در چارچوب فرم‏های پیوست شماره (2) این بخشنامه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

کلیه دستگاه‏های اجرایی مذکور مکلفند در چارچوب راهبردها و سیاست‏های مندرج در این بخشنامه و پیوست‏های آن، نسبت به تهیه بودجه سال 1398 خود (و اخذ مصوبه مجامع عمومی یا شورای عالی در مورد بودجه تفصیلی برای شرکتهای دولتی) اقدام و حداکثر تا 3 هفته پس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، به سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.

در صورت عدم ارائه بودجه پیشنهادی توسط دستگاه‏های فوق‏الذکر در موعد مقرر، سازمان برنامه و بودجه نسبت به تنظیم بودجه سال 1398 آنان اقدام خواهد کرد. مسئولیت ارائه بودجه پیشنهادی در قالب دستورالعمل‏های این بخشنامه از سوی دستگاه‏های اجرایی به عهده بالاترین مقام دستگاه خواهد بود.

د- پیوست‌های بخشنامه بودجه

1- برنامه زمان‌بندی تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 1398 کل کشور

2- ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال 1398 کل کشور

3- دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی

4- دستورالعمل جامع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در چارچوب میانمدت مخارج دولتی

5- دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت

6- سقف اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب امور و فصول



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین