جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 10:26:24 AM

روزنامه شرق بیانیه جمعی از فعالان سیاسی، صاحب‌نظران و دانشگاهیان از جمله سعیدحجاریان،مصطفی محقق داماد ، نجفقلی حبیبی، الهه کولایی، محمد ستاری فر و علوی تبار درباره مسائل جاری کشور را منتشر کرده است.
راه‌حل صاحب‌نظران اصلاح طلب برای برون رفت از مشکلات
 قسمتهایی از پیشنهادهای اصلی این بیانیه: 
<div >
<div > <div >
1-اصلاح نظام حکمرانی کشور: نظام حکمرانی ایران باید به استقبال تحولی بزرگ برود. تحولی در بازآفرینی و در پی‌ریزی ساختار و کارکردهای نوین خود با قابلیت‌هایی در برخورد همه‌جانبه با مسائل و چالش‌ها به صورت کارآمد و اثربخش و معطوف به اهداف توسعه همه‌جانبه. در بازتعریف گفتمان جدید حکمرانی و در مدیریت و راهبری‌های آن، برای مقابله با چالش‌ها، ضرورت برپایی سپهری هم‌گرا، منتظم و هدفمند، به‌دور از تداخل وظایف، توازن بین مسئولیت‌ها و اختیارها، به منظور دستیابی به اهداف توسعه همه‌جانبه، قطعی است.
2- برپایی مالیه عمومی جامع و فراگیر کشور: مالیه و شکل‌گیری آن در قالب بودجه عمومی کشور، بیان عقد قراردادی بین ملت و دولت است. قراردادی در به‌کارگیری ثروت عموم برای اهداف توسعه، مصالح و امنیت کشور. چرخه منابع-مصارف بودجه کل کشور الزاما و همیشه باید برخوردار از دو عنصر کارآمدی و اثربخشی و در جهت افزایش اشتغال، کاهش تورم، بهبود فضای کسب‌وکار، توانمندسازی مردم و بخش خصوصی، بالندگی ظرفیت‌های تولید ثروت ملی، رفاه بیشتر و در یک کلام تحقق توسعه همه‌جانبه کشور باشد. زایش بسیاری از چالش‌های اقتصادی-اجتماعی و فراگیرشدن آنها، ضعف در بنیان‌های توان اقتصادی مردم و بازار، کوچک‌بودن کیک ثروت ملی ایرانیان بدون تردید نهفته در ساختار و کارکرد دولت رانتی-نفتی و کارکردهای بودجه نفتی بوده است. 
3- سیاست خارجی نقش‌آفرین: ثبات در سیاست خارجی، حساسیت و قاطعیت حل‌وفصل مسائل ایران با همسایگان، منطقه، اروپا و آمریکا با رویکردهایی همچون گسترش همکاری‌های دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، بهره‌گیری همه‌جانبه از روابط بین‌الملل برای افزایش توان ملی و توسعه همه‌جانبه، باید بخش‌هایی بنیادین از این گفتمان جدید باشد.
4-رعایت همه‌جانبه حقوق شهروندی: برای بازگشت به قانون اساسی و مضامین آن به‌ویژه عملیاتی‌کردن اصولی همچون  22-23-26 و 27 پی‌ریزی گفتمان تفاهم و انسجام ملی با اقداماتی از قبیل رعایت حیثیت، جان، مال، شغلِ اشخاص، تشکیل احزاب، انجمن‌های سیاسی و صنفی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها برای بیان و کسب مطالبات حقوقی و قانونی خود، برخورداری از تأمین اجتماعی پایدار، نهادمندکردن آشتی ملی و عفو عمومی به منظور ارتقای آرامش، آسایش، ثبات، رشد و امنیت باید در سرلوحه کار این گفتمان قرار گیرد.
5- آزادی بیان و رسانه: گردش اطلاعات محدود و صداوسیمای مضبوط و گزینش‌نگر بیش از آنکه جریان آگاهی و اطلاعات از کارکردها را متکی به خود سازد، نیازهای مردم در این باب را به طرف فضای مجازی انباشته از واقعیت و تخریب و شبکه‌های خارج از کشور سوق داده و خواهد داد. پیامدی که بسیار به زیان کیان کشور و منافع و امنیت ملی ایرانیان است. آزادی گردش اطلاعات، برپایی میدان‌ها برای رسانه‌ها، اصحاب مطبوعات و رسانه برای رساندن صدا و مطالبات مردم به صورت صریح، همه‌جانبه، شفاف و آزاد، یکی از نیازهای اساسی است. 
6- توجه به سرمایه و فرصت‌های گران‌بها؛ ایرانیان خارج از کشور: باید سریع، صریح و همه‌جانبه از غفلتی که نسبت به سرمایه ایرانیان خارج از کشور داشته‌ایم، اشتباهات خود و غفلت در بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند و همه‌جانبه آنان را پذیرا باشیم. ایرانیان خارج از کشور که همیشه بخش جدایی‌ناپذیری از ملت ایران بوده و هستند، سرمایه‌های انسانی و تخصصی، مالی و فیزیکی گسترده‌ای را در آن سوی مرزها شکل داده‌اند. این سرمایه‌ها در یک تعامل مؤثر، نهادمند بین داخل و خارج و با برداشتن دیوارهای مرئی و نامرئی در جدایی‌ها باید حق ورود-خروج آزادانه و بدون مسئله را جهت ارتقای کیان ملی داشته باشند. 
7- محیط زیست مطلوب: همه اندیشمندان و متخصصین این حوزه بنیادین بر این باورند که شناخت، صیانت، بهره‌برداری کارآمد و پایداری این منابع زیستی برای تمام عصرها و نسل‌ها از جایگاه بسیار مهمی در نظام حکمرانی و رفتار ملت برخوردار است. از این‌رو به لحاظ شرایط بحرانی در حوزه‌های آب، هوا، ریزگردها، جنگل‌ها، تالاب‌ها، مراتع و... باید گفتمان نوینی توأم با عزمی همه‌جانبه و پایدار برای محیط زیست مطلوب عملیاتی شود. 
<div >

<div > <div > <div >



منبع: روزنامه شرق

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین