پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:50:27 PM
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی:

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از رونمایی دو سامانه در حوزه داده های آماری خبر داد و گفت : با راه اندازی دو سامانه سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) و پژوهش های رفاه و تامین اجتماعی، داده های مکان مبنا و گزارش های پژوهشی در حوزه های رفاه و تامین اجتماعی، اشتغال ، بازارکار ، تعاون و راهبری بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق های بازنشستگی در دسترس همگان قرار می گیرد.
داده های آماری، نتایج و گزارش های پژوهشی در دسترس همگان قرار می گیرد
<div >

به گزارش اقتصادنامه، حجت اله میرزایی در نشستی که به مناسبت روز" آمار و برنامه ریزی "  برگزار شد  رونمایی از سامانه GIS  برای واحدهای خدمات رسان و بنگاه های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گامی مهم و موثر در حوزه آمار و اطلاعات دانست.

 وی آمار را ابزار برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: بدون آمار، برنامه ریزی معنا ندارد، شناخت و تحلیل وضعیت موجود، با آمار و داده ها امکانپذیر است بر همین اساس فرایند نظارت، پایش و رصد داده ها نقش مهمی دارد.

میرزایی با تاکید بر این که میزان انحراف از برنامه ها با ارائه آمار دقیق، بسیار کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: با کمک آمار می توان برنامه ها را به طور صحیح، ارزیابی و نظارت کرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برنامه ریزی به زیر سیستم هایی چون آمار، نظام کارشناسی قدرتمند، نظام تامین مالی مناسب ، نظارت همگانی و فراگیر نیازمند است، تصریح کرد: از طریق این عوامل عملکرد برنامه ها را می توان رصد کرد.

وی با بیان این که هر آماری برای برنامه ریزی مناسب نیست ، خاطرنشان کرد: ارائه آمار درست و به هنگام ضروری بوده و همواره برای پیشبرد اهداف وزارتخانه آمار دقیق و به‌روز نیاز داریم که توسط منابع موثق و روش های قابل اعتماد به دست آمده باشد .

میرزایی تصریح کرد: آمار غلط ، باعث تحلیل های اشتباه و در ادامه تصمیمات نادرست می شود ، بنابراین از طریق پیش بینی های موثق و درست باید برنامه ریزی کرد .

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توانمندسازی در حوزه آمار را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد : شناخت و تسلط بر آمار درست و جلوگیری از مغالطه گری بسیار ضروری است.

وی  به پدیده انبوهی و تلنباری آمار اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز با حجم زیادی از آمار مواجه هستیم برنامه ریزان نمی دانند چگونه و چه بهره برداری از حجم آمارهای عظیم می توان انجام داد.

میرزایی با تاکید بر این که باید از ارائه آمار و اطلاعات خام و غیرکاربردی پرهیز کرد، افزود: آمار زمانی مهم و موثر است که دارای شاخص های ترکیبی مناسبی باشد . همواره با آمارهایی چون نرخ بیکاری، تعداد بنگاه های اقتصادی ، بیمه  پردازان ، افراد تحت پوشش سازمان ها و .... روبرو هستیم بنابراین مدیران باید به آمارهای کلیدی و اصلی اشراف کامل داشته باشند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی  با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایام شیوع کرونا یکی از دستگاه های موفق در حوزه آماری بوده است، خاطرنشان کرد: در این دوران تحلیل های آماری بسیار دقیق در سازمان ها و صندوقهای بازنشستگی  وابسته ارائه شد .

وی، گام بعدی را تلاش در جهت تحلیل وضعیت استان ها برشمرد و تاکید کرد : شش استان سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان از جمله استان هایی هستند که از لحاظ نرخ بیکاری و فقر در سطح پایین تری هستند.

به گفته میرزایی با تعیین نماینده ویژه وزیر تعاون،کار و فاه اجتماعی، سفرهای گروهی به این استان ها آغاز شده تا بهتر بتوان داده های آماری مورد نظر را تحلیل و بررسی کرد و برنامه ریزی مناسب برای کاهش مسائل استان ها در حوزه های ماموریت وزارتخانه گام برداشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین