جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 1:05:36 PM
قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون اصلاح ساختار بودجه گفت: بودجه در شکل مطلوب خود بدین معنا است که متکی به درآمدهای نفتی نباشد و عمده‌ای از منابع آن صرف اعتبارات پروژه‌های عمرانی شود، این در حالی است که خود دولت نیز نباید در اجرای طرح‌های عمرانی خود دخیل باشد.
دولت نباید در اجرای طرح‌های عمرانی خود دخیل باشد

جعفر قادری در گفت‌وگو با "اقتصادنامه" پیرامون اصلاح ساختار بودجه بیان داشت: بودجه در شکل مطلوب خود بدین معنا است که متکی به درآمدهای نفتی نباشد و عمده‌ای از منابع آن صرف اعتبارات پروژه‌های عمرانی شود، این در حالی است که خود دولت نیز نباید در اجرای طرح‌های عمرانی خود دخیل باشد و از منابع عمرانی بیشتر به عنوان اهرمی برای تحرک بخشیدن به فعالیت‌های بخش‌های دولتی استفاده شود.
وی با اشاره به اهداف اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: کاهش معضلات اجتماعی، پوشش حداقل نیازهای قشر کم درآمد جامعه، برقرار نمودن عدالت اجتماعی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پر کردن شکاف و فاصله‌های فنی میان کشور ما و کشورهای پیشرفته از جمله اهدافی است که می‌تواند با اصلاح ساختار بودجه محقق شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: اصلاح ساختار بودجه موجب برقراری عدالت اجتماعی میان گروه‌های مختلفی از جامعه خواهد شد، در حالی که این اصلاح باید متکی به درآمدهای مالیاتی باشد و بیشتر مالیات مصرف مد نظر قرار بگیرد تا بدین صورت فشار کمتری به تولید کننده وارد شود.
این روزها با فرا رسیدن فصل ارائه لایحه بودجه به مجلس، صحبت‌ها و مطالبات نمایندگان نیز بیانگر اصلاح ساختاری بودجه بوده و این بدان معنا است که منابع درآمدی و بودجه جاری کشور باید از محل مالیات‌ها وسایر درآمد‌های غیرنفتی باشد به گونه‌ای که حذف معافیت‌های مالیاتی و همچنین کاهش هزینه‌های غیر ضروری را نیز شامل می‌شود.
برنامه اصلاح ساختاری بودجه از سال ۱۳۹۸ به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه شد که از همان موقع بررسی بخش‌هایی از آن در این شورا آغاز شد اما تاکنون به مرحله تکمیل نرسیده است، لازم به ذکر بوده که بودجه از ۳ جز مالیات، گمرک و سایر خدمات ارائه شده از سوی دولت به مردم تشکیل شده است.
گفتی است که نامه محمدباقر قالیباف به رئیس جمهور در خبرساز شدن این موضوع نقش به سزایی داشته و این در حالی بوده که اقتصادنامه نیز در صدد آن است که طی سلسله‌ گفت‌وگوهای متعدد به برنامه اصلاح ساختاری بودجه بپردازد.
در قسمتی از نامه محمدباقر قالیباف به حسن روحانی، کاستی‌های نظام بودجه‌ریزی کشور به عنوان ریشه بسیاری از مسائل و چالش‌های کنونی اقتصاد ایران معرفی شده و همچنین در ادامه به بیان تبعات نامطلوب بر شاخص‌های اقتصاد کلان کشور با دلایلی نظیر تشدید تحریم‌های دولت آمریکا، کاهش شدید درآمد‌های نفتی، کسری بودجه دولت و روش‌های جبران آن پرداخته شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین