جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 8:33:55 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:18532
  • زمان انتشار:چهارشنبه 26 شهريور 1399-13:4
  • کاربر:
معاون وزارت صنعت خبر داد:

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ، معدن وتجارت گفت: اکنون کشور برخوردار از یکهزار نقطه امید بخش در زمینه طلا است و بزودی طلا در ایران نقشی شبیه فولاد را ایفا خواهد کرد.
وجود یکهزار نقطه امیدبخش طلا در کشور

به گزارش اقتصادنامه، «داریوش اسماعیلی» روز چهارشنبه در هیجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در هتل اسپیناس تهران افزود: بزودی یک فاز جدید طلا از مرحله استخراج، فرآوری، تولید شمش تا فروش به بانک مرکزی را خواهیم داشت که این امر پایه تحولی در این زمینه محسوب می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که ظرفیت تولید طلای کشور بیش از ۹ تن است و اکنون معدن طلای زرشوران اذربایجان غربی با ظرفیت سه تن، تولید سالیانه نزدیک به یک تن را دارد.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون می‌توان شرکت سهامی عام طلا را که از صفر تا صد طلا را برنامه‌ریزی کند، شکل داد.

۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی و بخش معدن 

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت خاطرنشان ساخت: امروز میزان نقدینگی ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است و بخش معدن و صنایع معدنی می توان بخشی از حجم را جذب و به تولید و صادرات بپردازد.

وی تصریح کرد: هدایت این حجم نقدینگی به سمت تولید، ضمن ارتقای اشتغال و رونق تولید، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش صادرات را به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: تاکنون نتوانسته‌ایم نقدینگی در اختیار مردم را به سمت تولید هدایت کنیم و این مساله از مشکلات اساسی اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

به گفته اسماعیلی، می‌توان با ایجاد« شرکت سهامی عام پروژه» با اهداف و برنامه‌ریزی مشخص، اهداف بخش معدن را در قالب معادن دولتی پیش برد.

امسال فعال سازی ۱۰۰۰ معدن برنامه وزارت صنعت

معاون وزارت صنعت وعده داد: امسال ۱۰۰۰ معدن غیر فعال در چرخه تولید قرار می‌گیرد که در واقع حدود ۲۵ درصد معادن راکد در مدار تولید قرار می‌گیرند.

وی آمار معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور را حدود ۱۱ هزار معدن ذکر کرد و گفت: شمار معادن فعال اکنون پنج هزار و ۶۰۰ معدن برآورد شده است.

اسماعیلی گفت: سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی موفق‌ترین بخش در اقتصاد بوده، زیرا باوجود تشدید تحریم‌ها، بارکود روبرو نشد، بلکه رشد تولید را نیز تحقق بخشید.

به گفته وی، پارسال بخش معدن وصنایع معدنی بیش از ۲۵ درصد ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد و این فعال بودن این بخش را نشان می‌دهد.

برنامه نظام مهندسی هوشمند سازی بخش معدن

اسماعیلی ضمن یادآوری برنامه 6 ساله سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: یکی از محورهای پیش‌بینی شده، برنامه هوشمندسازی تمام بخش معدن است که چنانچه تا سال آینده محقق نشود، حمایت و پشتیبانی وزارتخانه از این سازمان را به دنبال نخواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: هوشمندسازی فرآیندها تسریع شود و هم پیامد شفاف‌سازی را بدنبال دارد و جلوی فسادهای احتمالی را خواهد گرفت.  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین