جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:49:39 PM
عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران هشدار داد:

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران از رسوب بیش از ۴/۵ میلیون تن کالا از گروه های کالای مختلف در گمرکات کشور خبر داد.
بانک مرکزی و وزارت صمت در ترخیص کالا‌های گروه چهار عجله کنند

به گزارش اقتصادنامه، حمید مقیمی با اشاره به اینکه حجم کالاهای رسوب شده، معادل بار ۳۲۰ فروند کشتی باربری است؛ افزود: بخشی از این کالاها مربوط به گروه ۴ است که پیش از ممنوعیت واردات همه مراحل واردات را طی و مجوز‌های لازم را دریافت کرده اند؛ ولی کماکان در گمرک رسوب کرده و وارد کشور نمی‌شود.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران افزود: اواسط سال گذشته و پیش از ممنوعیت واردات کالا‌های گروه چهار وارد کشور شده اند و همه مراحل ثبت سفارش، دریافت مجوز‌های متعدد و تخصیص ارز را طی کرده اند و با اعلام ممنوعیت، وارداتشان با توجه به اینکه قانون عطف مابه سبق نمی‌شود هیات وزیران مجوز واردات آن‌ها را در بهمن ماه صادر کرده، اما علیرغم طی کردن همه این موارد؛ وزارت صمت و بانک مرکزی امور مربوط به ترخیص آن‌ها به انجام نمی‌رساند.

وی اضافه کرد: از بهمن ماه سال گذشته تاکنون سه بار مجوز واردات این محصولات تمدید شده، اما علیرغم طی کردن همه موارد، همچنان کالا‌ها در گمرکات باقی مانده اند.

وی گفت: در میان این کالا‌ها اقلام مصرفی مانند لوازم بهداشتی، قطعات یدکی، مواد اولیه کارخانجات وجود دارد که نیاز بازار نیز است ضمن اینکه بسیاری از این کالا‌ها تاریخ مصرف دارد و فاسد شدنی هستند.

مقیمی افزود: از یک سو تاریخ مصرف برخی از این کالا‌ها در حال تمام شدن است و از سوی دیگر آخرین مجوز ترخیص این کالا‌ها مربوط به ۲۶ ماه جاری است که اگر ترخیصشان صورت نگیرد نیاز به مجوز مجدد دارد که دریافت آن زمان بر است.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران گفت: سرمایه بسیاری از فعالان اقتصادی کشور در گرو این کالا‌های موجود در گمرک است که از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که در ترخیص این کالا‌ها تعجیل کنند و قانون را به اجرا درآورند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین