جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:02:48 PM
ارتباط سازمان ملی بهره‌وری ایران با استان‌ها

همزمان با هفته دولت، صبح یکشنبه دوم شهریور ماه نخستین وبینار توجیهی نظام مدیریت بهره‌وری در استان‌ها  به همت سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان مازندران و سازمان ملی بهره‌وری ایران و با حضور استاندارد مازندران و بیش از 110 شرکت کننده اعم از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
ضرورت شکل‌گیری نظام مدیریت بهره‌وری در سطح ملی

شایان ذکر است، سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزاری نشست‌ها و وبینارهای استانی را  با هدف توجیه و تشریح نحوه فعالیت کمیته‌های بهره‌وری، یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

به گزارش اقتصادنامه، در ابتدای جلسه مفید غلامی‌راد رئیس سازمان مدیریت برنامه استان مازندران ضمن تشریح الزامات قانونی بهره‌وری در قانون برنامه ششم توسعه گفت: امسال هم در تبصره 21 قانون بودجه بند «د» به تنظیم برنامه عملیاتی و استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری توسط دستگاه‌های اجرایی ملی تاکید شده که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»

غلامی راد در ادامه با اشاره به ترکیب کمیته بهره‌وری استان‌ها که با ریاست استاندار برگزار می‌شود، به وظایف کمیته اشاره و تصریح کرد: «تهیه گزارش از وضعیت بهره‌وری استان، شناسایی و معرفی مولفه‌های توسعه و بهبود بهره‌وری، بررسی ابعاد فنی و اجرایی طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی، راهبری و تصویب طرح‌ها و برنامه‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی و  توانمندسازی مشاوران مدیریت بهره‌وری و تعامل مستمر در سطح استان با سازمان ملی بهره‌وری ایران از اعم وظایف این کمیته است.»        

در ادامه این وبینار امید احمدحسین‌زادگان، استاندار مازندران با بیان اینکه مفهوم بهره‌وری در کشور ما تابع شرایط اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی تغییر کرده است، گفت: «من یکی از طرفداران تحریم نفتی هستم، چراکه مسئولان را موجب کرده به مسئله بهره‌وری بیشتر بپردازند. برای گام برداشتن در مسیر توسعه باید در وهله اول به موضوع بهره‌وری بپردازیم. متاسفانه رتبه ایران در شاخص‌های بهره‌وری در مقایسه با سایر کشورها پایین است و این موضوع نشان‌دهنده کم‌توجهی به این امر مهم در همه سطوح است. »

او معتقد است، باید از منابع موجود استان مانند کشاورزی، نیروی انسانی و... بهره لازم را ببریم. با توجه به تحریم ظالمانه،­ کشور از نظر منابع مالی در محدودیت  قرار دارد. اما یک منبع دست‌نخورده به نام بهره‌وری داریم که از طریق آموزش و فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی می‌توان میزان رشد اقتصادی استان را منوط بر بهره‌وری دانست.

او سازمان ملی بهره‌وری ایران را یکی از ارکان مهم برای راه‌اندازی چرخ‌های زنگ زده اداری دانست و گفت: «امیدوارم با تشکیل کمیته‌های بهره‌وری در استان، تدوین برنامه‌های عملیاتی و زمانبندی شده، تعیین اولویت‌ها بنا بر شرایط و موقعیت هر استان و برگزاری نشست‌ها و وبینارها  و با کمک سازمان ملی بهره‌وری ایران بع‌عنوان راهور  بتوانیم به حداقل انتظاری که در بودجه سال99 و برنامه ششم پیش‌بینی شده دست یابیم.»

فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در سخنان خود  اظهار امیدواری کرد که برگزاری این وبینار فتح بابی باشد تا در همه استان‌ها و در سطح ملی به موضوع و جزئیات بهره‌وری بپردازیم و ارتباط مستقیم بین سازمان ملی بهره‌وری ایران و سازمان‌هایی که در سطح استان مسئول توسعه منطقه‌ای و ملی هستند، زمینه‌ساز تقویت نظام مدیریت بهره‌وری در سطح ملی شود.

او با آسیب‌شناسی اینکه چرا بعد از 25 سال قانون‌گذاری هنوز به اهداف بهره‌وری دست نیافته‌ایم، فقدان زیرساخت‌های اداری و تفکر سیستمی را به عنوان علل این نقیصه برشمرد و گفت: «در سال آخر دولت باید از ابزار بودجه و یک تبصره از قانون بودجه استفاده کنیم تا بتوانیم تکلیف ماده 5 قانون  برنامه ششم را به پایان برسانیم، این موضوع مبین این است که در اقتصاد دولتی، پیش از تدوین برنامه‌های توسعه یا همزمان با هدفگذاری در برنامه‌های توسعه، باید زیرساخت‌های مدیریت بهره‌ورانه در کشور نسبت به شاخص‌گذاری بهره‌وری اولویت پیدا می‌کرد.»

پهلوانی در مورد تحقق بهره‌وری در کشور راهکارهایی ارائه داد و گفت: «اولین قدم اراده و توجه مدیران ارشد است و نباید توجه به این موضوع محدود به این نشست‌ها شود، بلکه مدیران باید از ساعتی که وارد دستگاه اجرایی خود می‌شوند موضوع بهره‌وری در دو سطح، بهره‌وری در سازمان خود و بخشی که متولی بهره‌وری آن هستند را ارزیابی کنند تا ببینند برای بهره‌وری چه گام‌هایی برداشته‌اند.» 

رئیس سازمان بهره‌وری ملی ایران ادامه داد: «قدم دوم، بسط مفهوم بهره‌وری در سطح کارشناسی و عمومی است. قدم سوم، آموزش تکنیک‌های بهره‌وری است. کشور ما بیش از 50 سال است که عضو سازمان آسیایی بهره‌وری است و باید از ظرفیت‌های APO به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در امر بهره‌وری استفاده کنیم. گام بعدی، پایش و ارزیابی مستمر است.»

در این وبینار بهروز محمودی، معاون راهبری بهره‌وری سازمان ضمن ارائه گزارش وضعیت بهره‌وری کشور به بیان الزامات قانونی بهره‌وری پرداخت و رویکردهای سازمان در استقرار چرخه بهره‌وری را تشریح نمود.

در ادامه اسماعیل حبیبی، معاون ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری ایران در مورد شبکه ملی بهره‌وری ایران نیز به تشریح ماموریت شبکه ملی بهره‌وری ایران پرداخت و گفت: «تسهیل و توسعه تمامی تعاملات ذی‌نفعان بهره‌وری با هدف ایجاد هم‌راستایی و هم‌افزایی و ارتقای میزان مشارکت در حرکت ملی بهره‌وری ملی ایران یکی از اهداف این شبکه است. چشم‌انداز ما دستیابی به بهره‌وری پایدار از مسیر مشارکت عمومی است.»

در بخش پایانی جلسه رئیس و معاونین سازمان ملی بهره‌وری ایران  به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ دادند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین