پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 8:54:39 AM
اقتصادنامه بررسی کرد

در حالی سکان قیمتگذاری خودروهای داخلی از حدود سه ماه پیش دوباره به دست شورای رقابت افتاده که خودروسازان معتقدند برای رهایی "خودرو" از معضل دو نرخی و حذف دلالی و واسطه گری، یا باید فرمول "حاشیه بازار" را به کار گرفت، یا اینکه قیمت خودرو در بورس تعیین شود. 
قیمت خودرو به بورس برود یا نرود؟

این روزها با توجه به آنکه از یک سو بازار سرمایه حسابی داغ شده و از سوی دیگر، به دلیل خاصیت کشف قیمت در این بازار، خودروسازان و البته برخی کارشناسان معتقدند وقت سپردن قیمتگذاری خودرو به بورس کالا است. قیمتگذاری خودرو در بورس البته موافقان سرشناس دیگری هم دارد، از جمله رییس قوه قضاییه. ابراهیم رئیسی چند ماه پیش و در دورانی که قیمت خودرو در یکی از دوران های اوج خود قرار داشت، پیشنهاد داد برای رفع التهابات بازار، قیمتگذاری خودروهای داخلی به بورس سپرده شود. در آن دوران افسار تعیین قیمت در دست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار بود و سپردن قیمتگذاری به بورس کالا موافقت و مجوز دولت را نیاز داشت. دولت اما تصمیم گرفت به سیاست قیمتگذاری دستوری ادامه دهد، منتها از مسیری دیگر. اواسط اردیبهشت، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت از قیمتگذاری خودرو تقریبا کنار گذاشته شدند و شورای رقابت جای آنها را به عنوان مرجع اصلی تعیین قیمت گرفت. بازار خودرو اما نه آن زمان که قیمتگذاری در دست وزارت صمت بود و نه قبل تر که شورای رقابت مسوولیت داشت و نه حالا که این شورا دوباره به قیمتگذاری بازگشته، آرامشی پایدار را تجربه نکرده است. دو نرخی بودن خودروها در کنار جولان دلالان و واسطه گران، از جمله تبعات منفی سیاست قیمتگذاری دستوری به شمار می روند و در این فضا، هم خودروسازان زیان دیده و می بینند و هم مصرف کنندگان واقعی. این وسط تنها دلالان و واسطه گران هستند که از دو نرخی بودن و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها سود هنگفتی به جیب می زنند. خودروسازان و بسیاری از کارشناسان خیلی سعی کردند دولت را بابت کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری و سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا (فرمول حاشیه بازار) قانع کنند، اما موفق نشدند. به گفته فعالان صنعت خودرو، دلیل اصلی زیان انباشته هنگفت (بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان) خودروسازان، نرخگذاری دستوری است و اگر این سیاست کنار گذاشته شود، ضمن جلوگیری از تحصیل زیان بیشتر، خودروها تک نرخی و دلالی نیز حذف می شود و حتی کاهش قیمت و بهبود کیفی هم رخ خواهد داد. آنها معتقدند حالا که دولت موافق اجرای فرمول حاشیه بازار نیست، پس بهتر است قیمتگذاری را به بورس کالا بسپارد تا صنعت خودرو بیش از این زیان نبیند. به اعتقاد آنها، سپردن قیمت خودرو به بورس کالا، کشف قیمت را به دنبال خواهد داشت و مانع انباشت بیش از اینهای زیان در صنعت خودرو کشور خواهد شد. در مقابل اما برخی کارشناسان نیز اگرچه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا را به نفع طرف تولیدکننده دانسته و معتقدند بازار از شر پدیده دو نرخی خلاص می شود، اما نفعی را در این ماجرا متوجه مصرف کنندگان نمی دانند. استدلال آنها این است که قیمت خودرو با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود، چه فرمول حاشیه بازار به اجرا در بیاید و چه قیمتگذاری به بورس کالا سپرده شود. بنابراین وقتی عرضه خودرو به دلیل ضعف تولید محدود است، نفع تعیین قیمت در بورس کالا را فقط خودروسازان خواهند برد و سر مشتریان فعلا (تا وقتی عرضه با تقاضا متعادل نباشد) بی کلاه می ماند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین