سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 8:59:38 AM
بازخوانی خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از صنعت مس

هاشمی رفسنجانی در سخنرانی‌ای که در اسفندماه ١٣٥٨ در مدرسه عالی شهید مطهری انجام داد به موضوع خودکفایی در صنایع کشور اشاره کرد و گفت: "به معدن مس سرچشمه رفتم".
سرچشمه ناجی صنعت مس

آن‌جایی که همه‌چیزش را امریکایی‌ها زیر نظر داشتند و مطمئن بودند. ٩٨درصد کارها شده بود، دو درصد کارها مانده بود که انقلاب شد و این‌ها ول کردند و رفتند.

آن‌جا عظیم است، دریایی از ثروت در آن‌جا خوابیده است. کارکنان ایرانی، مهندسین و کارگرهای متخصص خودشان به فکر افتادند و کار کردند که امروز خبر شروع آزمایشی مس سرچشمه را دادند.

آن‌ها اصلاً فکر نمی‌کردند ما بتوانیم آن‌جا را راه بیندازیم. به‌عنوان یک گروگان گرفته بودند که باج بگیرند و بیایند، با این‌که تعهد داشتند، با این‌که مزدش را گرفته بودند.

مربوط به دولت آمریکا نیست، مربوط به شرکت‌های خصوصی آمریکاست. افتخار کنید که انقلابی با کمترین تلفات در مرحله مبارزه و انقلابی با کمترین رنج و محرومیت در مرحله سازندگی انجام دادید. کارهایی کرده‌اید که هیچ‌یک از کشورهای انقلابی نکرده‌اند».

در فروردین‌ماه ١٣٦٢ زمانی که ریاست مجلس و ریاست شورای عالی دفاع بر عهده هاشمی رفسنجانی بود، توسط برادرش «احمد» که در شرکت مس سرچشمه مشغول به‌کار بود در جریان اتفاقاتی که در این صنعت می‌گذشت، قرار گرفت.

او در خاطرات روزانه خود از سال ١٣٦٢ که با نام «آرامش و چالش» به چاپ رسید، نوشت:

"پیش‌ازظهر اخوی احمد آمد. کارمند [شرکت] مس سرچشمه است. وضع آن‌جا را توضیح داد. گفت کارشناسان یوگسلاوی و کارشناسان آلمان شرقی قسمت مولیبدن و پالایشگاه را به‌زودی تکمیل می‏‌کنند و تحویل می‌‏دهند و برای تاسیس بخشی که از گازها کود بسازد و مانع آلودگی هوا شود، با بلژیکی‌ها در حال مذاکره هستند. طرح آمریکایی‌ها با استفاده از سیانور بود که بلژیکی‌ها با روشی دیگری -کم‌ضرر و پرخرج‌‏تر- پیشنهاد داده‏‌اند. پیشنهاد استفاده از رودخانه بردسیر را داشت و هم توجه بیشتر به مس سرچشمه".

هاشمی رفسنجانی در شهریور همان سال سفری به کرمان داشت و از آن‌جا به سرچشمه سفر و از مجتمع مس سرچشمه دیدن کرد. در شرح این بازدید نوشت:
"به فرودگاه رفتیم و با دو فروند هلی‏کوپتر، به مجتمع مس سرچشمه پرواز کردیم؛ استقبال رسمی به عمل آمد. بلافاصله مشغول بازدید شدیم. بازدید کاملی به عمل آمد. جالب است؛ خوب کار می‏‌کنند. در هر قسمت، مهندسان توضیح می‌‏دادند و کارگران، ابراز احساسات می‏‌کردند. پس از نماز جماعت، ناهار را در رستوران صرف کردیم و پس از استراحت، در مسجد برای آن‌ها صحبت کردم. از ارزش و عظمت کارشان گفتم".

منبع: مس پرس



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین