چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 11:43:04 PM

جمع آوری، ثبت و ضبط اطلاعات در حوزه معادن و صنایع معدنی در غالب تاریخ شفاهی به ابتکار پایگاه خبری بیرونیت، اقدامی موثر در جهت هدایت هوشمند آیندسازان این حوزه و پیش‌بینی دقیق‌تر از نتایج اقدامات و عکس‌العمل این بخش بر تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود.
ثبت تجربه و دیدگاه‌های صاحبان قدرت

متاسفانه با وجود فراز و فرودهای متعدد بخش معدن و صنایع معدنی، گاه حتی اقدامات ماه‌های اخیر دولت و بنگاه‌ها نیز به فراموشی سپرده شده است. با به فراموشی سپرده شدن اقدامات مثبت و منفی، چه در سطح مدیریت بنگاه‌های خصوصی و چه در سطح مدیریت‌ها و معاونت‌ها مربوطه در سازمان‌های دولتی، احتمال تکرار اشتباهات به مراتب افزایش خواهد یافت درحالیکه مکتوب نمودن این خاطرات، درصد تصمیمات اشتباه به روش آزمون و خطا را به حداقل خواهد رساند.

شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث در حوزه معادن و صنایع معدنی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان، می‌تواند در تعیین استراتژی بنگاه‌ها حتی درصورت تکرار وقایع ناخوشایند و تصمیمات غیرکارشناسانه دولت‌ها در آینده نیز، مفید واقع گردد.

همچنین هرچند که در سال‌های اخیر با وجود فراوانی مطبوعات تخصصی معادن و صنایع معدنی، هر روزه شاهده نظرات و یادداشت‌های متعددی از تصمیم‌سازان این بخش هستیم اما ثبت دیدگاه‌های صاحبان قدرت که در یک گفتمان متقابل مصاحبه گر و راوی صورت می‌گیرد، غالباً در اسناد عمومی غایب هستند و به تبحر مصاحبه‌گر استخراج می‌گردد که این دیدگاه‌ها می‌تواند به عنوان یک منبع مفید، جهت جانشین‌پروری حتی به صورت غیرمستقیم به کار آید و شاکله تفکر یک کارشناس و یا مدیر میانی آینده‌دار را شکل دهد.

در پایان ضمن تشکر از پایگاه خبری بیرونیت، یادآور می‌گردد که گردآوری مستندسازی و تدوین تاریخ شفاهی بخش معادن و صنایع معدنی، تلاش مجدانه‌ای می‌طلبید که به همت این پایگاه خبری صورت پذیرفت.


بهرام شکوری

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین