جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 9:00:01 AM

رسانه ها همواره نقش غیرقابل انکاری در توسعه کشورها برعهده داشته اند.
تاریخ شفاهی معدن و صنایع معدنی و انتقال دانش

شاید بتوان بخش عمده ای از این نقش را در "آگاهی رسانی به مخاطب و ارتباط بین حاکمیت و مردم" دانست .

همچنین به سبب ظهور رسانه های دیجیتالی و شبکه های اجتماعی، نوع رسانه شکل متنوع تری به خود گرفته و ارتباط دو سویه را بین طیف های مختلف جامعه ایجاد کرده است.

یکی از مهمترین حوزه ها، بخش اقتصادی بوده که در این رهگذر حوزه معدن و صنایع معدنی توانسته مخاطبان خود را کشف کند که چنین دستاوردی، محصول یک فرایند دو سویه و تلاش اهالی رسانه است.

هرچند این ارتباط جدید از دهه گذشته به این سو شکل منسجم تری به خود گرفته اما راهی است که باید برای کشف مواهب این حوزه، بیش از پیش طی شود و تا رسیدن به نقطه مطلوب البته فاصله بسیار دارد.

خرسندم از اینکه زحمات و تلاش های جمعی مدیران و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی معدن و صنایع معدنی ، با همراهی رسانه ها منعکس شده و جامعه به اهمیت آن در اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری و همچنین رشد صنایع داخلی در ساخت داخل، محرومیت زدایی نقاط مختلف کشور و ... آگاه شده است.

در واقع تلاش جمعی که ایمیدرو و بخش خصوصی در افزایش سرمایه گذاری ها، جهش در فعالیت های اکتشافی، توسعه مناطق ویژه در سواحل جنوبی، احیای معادن کوچک، هدایت سودهای انباشته به توسعه و ... داشته اند، با تیزبینی رسانه ها به خصوص رسانه های تخصصی معدنی، نقد و صیقل داده شده است.

امروزه شاهد افزایش روزافزون جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور هستیم و این مهم در کلام مقامات ارشد نظام هم منعکس شده است.

از همین رو ضروری است که ابعاد مختلف این اقدامات که از گذشته شروع شده اند و مدیران و کارشناسان متعدی در آن ایفای نقش کرده اند، به جامعه معرفی شود.

به باور اینجانب در کشور ما به طور کلی در مستندسازی و ارایه و انتقال تجارب مدیریتی، آنطور که شایسته بود اقدامی نشده در حالی که در بسیاری از کشورها اهمیت والایی برای این نوع روایت ها و تاریخ کارآفرینی قائل هستند.

از این رو می توان حرکتی با نام "روایت نامه" را به فال نیک گرفت که با توجه به اهداف تعریف شده آن، می تواند بخشی از این خلاء را پر کند و بازگوکننده تاریخ شفاهی حوزه معدن و صنایع معدنی باشد.

هستند بسیاری از مدیران که اقدامات در خور و شایانی انجام داده اند اما به نیکی تجارب و دانش آن ها منتقل نشده است.

امید است که "روایت نامه"بتواند با عزمی که دارد، شروعی متفاوت برای برجسته سازی تاریخ شفاهی این حوزه تاثیرگذار در اقتصاد کشور، رقم زند و بدان استمرار بورزد.


خداداد غریب پور؛ رییس هیات عامل ایمیدرو

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین