جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:09:25 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:16949
  • زمان انتشار:يکشنبه 12 مرداد 1399-16:21
  • کاربر:

عملیات ساخت کارخانه سیمان در خرم‌آباد به عنوان یکی از مصوبات سفر هیات دولت به لرستان در سال ۸۵ آغاز شد و اکنون پس از گذشت حدود ۱۶سال در اجرای این طرح بزرگ اتفاق خاصی رخ نداده است.
ورشکستگی سرمایه‌گذار و بلاتکلیفی سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد

به گزارش اقتصادنامه، سیمان خرم‌آباد از ابتدای فعالیت خود اقدام به فروش سهام و با این روش ۴۶ هزار شهروند را سهامدار کرد که هرکدام با امید و آرزویی اندوخته خود را برای سرمایه گذاری در طرحی  که روی کاغد موفق بود آوردند.

طرحی که مجوز آن سال ۸۱ صادر شده و سال ۸۵ نیز کلنگ زنی شد قرار بود پایان سال ۹۴ بهره برداری شود و این در حالی است که امروز زمین محل ساخت آن با اقدامات اولیه ساخت و ساز، بیشتر به علف زار شباهت دارد و تکلیف سهامداران و اشتغالزایی ۴۰۰ نفری آن همچنان در هاله ای از ابهام است.

آنگونه که مسئولان می گویند ۴۶ هزار سهامدار این کارخانه تنها یک درصد سهام این کارخانه را دارا می باشند و بدلیل عام بودن سهام تابع قانون بورس نیز نیست.

پیشرفت عملیات فیزیکی طرح ۳۶ درصد است و گفته می شود ۸۰ درصد تجهیزات ان خریداری شده و در اختیار بانک عامل می باشد.

امتیازاتی همچون استفاده از ۲۶.۵ میلیون یورو ال سی در شرف گشایش و داشتن سرمایه فعلی بیش از ۶۴ میلیارد ریال مطرح و از مردم خواسته شد نسبت به خرید سهام اقدام کنند که نتیجه این تبلیغات و سخنرانی ها امروز به ۴۶ هزار سهامدار بدون سود و البته سرمایه بر باد رفته تبدیل شده است.

گره کارخانه سیمان خرم آباد آنچنان کور بود که مجمع نمایندگان قبلی لرستان در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، اعلام کردند که عدم همکاری بانک سپه در پرداخت تسهیلات مربوط به طرح سیمان خرم آباد منجر به بلاتکلیفی این طرح شده است.
بانک سپه نیز در پاسخ به نامه مجمع نمایندگان در خصوص روند مشارکت این بانک در مسیر اجرای طرح سیمان خرم آباد اعلام کرد: این بانک با توجه به مزیت های ایجاد کارخانه سیمان در لرستان و اثرگذاری آن در توسعه و شکوفایی منطقه و نقش موثر آن در اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم در سطح منطقه، به تمامی تعهدات خود در قبال اجرای این طرح عمل کرده است.
در این جوابیه، فعال نبودن پروژه به دلیل عملکرد مدیران شرکت و نداشتن پیشرفت فیزیکی مناسب و هزینه نشدن سهم شرکت بر خلاف مساعدت های مکرر و ارایه راه حل های عملی از طرف بانک از جمله دلایل توقف عملیات اجرایی طرح سیمان خرم آباد اعلام شده است.
براساس نامه روابط عمومی بانک سپه، در بخش تسهیلات ارزی ،درخواست شرکت مورد اجابت قرار گرفته و با مشارکت موثر بانک، قسمت عمده ماشین آلات خارجی وارد کشور شده و شرکت موظف است با پرداخت کامل سهم خود ماشین آلات را از گمرک ترخیص و به محل کارخانه انتقال دهد.
براساس اعلام بانک سپه، در اسفند ماه سال ۹۲ در جهت تداوم مساعدت های صورت گرفته مجوز پرداخت بخشی از تسهیلات تصویبی از سوی بانک نیز صادر شد که به دلیل چک برگشتی، شرکت سیمان خرم آباد قادر به دریافت وجه مذکور نشد.
ارز مورد نیاز با مساعدت دولت تامین شده تا تجهیزات لازم خریداری شود اما سرمایه گذار این طرح، تنها یک نام است  با هیات مدیره ای خانوادگی که با عدم همکاری و بهانه های مختلف مسوولان و سهامداران را خسته کرده است و اراده ای از سوی مدیریت بخش خصوصی برای راه اندازی این کارخانه وجود ندارد.

 دریافت تسهیلات۲۲ میلیون یورویی و خروجی غیرقابل قبول

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  در این خصوص به ایرنا گفت: تاکنون حدود ۲۲ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۶ میلیارد تومان تسهیلات ریالی به سرمایه گذار طرح پرداخت شده اما مجموع پیشرفت فیزیکی طرح ساخت کارخانه سیمان ۳۶ درصد و غیرقابل قبول است.

علی شیخ مرادی افزود: برآورد اولیه طرح ۲۶ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۵۰ میلیارد تومان ریالی بوده که با احتساب شرایط کنونی به ارقام به بیش از۳۰ میلیون یورو و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بنا بر اظهارات بانک سپه، ۸۰ درصد تجهیزات این کارخانه خریداری شده و در کانتینر نگهداری می شود که ما تاکنون این تجهیزات را مشاهده و بازدید نکرده ایم.

وی با اشاره به سهامداری ۴۶ هزار نفر در این طرح گفت: سرمایه گذار تاکنون ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سهام این کارخانه را فروخته است.

اعلام ورشکستگی سرمایه گذار و منتفی شدن طرح کارخانه سیمان خرم آباد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و مطالبه گری مسوولان از سرمایه گذار برای تعیین تکلیف طرح کارخانه سیمان خرم آباد، وی در آخرین اقدام اعلام ورشکستگی کرده است.

شیخ مرادی بیان کرد: در صورت تایید این ادعا، تجهیزات خریداری شده برای پرداخت مطالبات سهامدارن و طلبکاران به فروش می رسد، زمین محل اجرا به مسکن و شهرسازی بازگردانده و طرح از اساس لغو می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بانک باید این طرح را تعیین تکلیف نماید، یا سرمایه گذار اقدام اساسی انجام دهد و یا طرح به سرمایه گذار جدید واگذار شود.

سرمایه گذار، عامل اصلی بی سرانجامی کارخانه سیمان خرم آباد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  تنها راه تعیین تکلیف و به سرانجام رسیدن کارخانه سیمان خرم آباد را همکاری رییس و سهامدار کارخانه می داند و می گوید: این فرد سهم آورده ندارد و در حال حاضر هم خبری از موقعیت وی در دسترس نیست.

محمدرضا صفی خانی افزود: هیات مدیره این شرکت اعضای خانواده وی هستند و با توجه به اینکه بانک سپه در طرح مشارکت دارد و تسهیلات پرداخت کرده  باید این مساله را تعیین تکلیف کند و تصمیم گیری نماید.

با این تفاسیر به نظر می رسد اراده ای از سوی سرمایه گذار و حتی بانک عامل برای تعیین تکلیف سیمان خرم آباد وجود ندارد چراکه علیرغم پیگیری های متعدد و اعمال اختیارات قانونی مسوولان استان بر سرمایه گذار، اما ۴۶ هزار سهامدار طرح پس از ۱۶ سال دست خالی مانده اند و امید این چندساله آنها در آتش زیاده خواهی یک سرمایه گذار نا اهل به خاکستر تبدیل شده است.

 کارخانه سیمان خرم‌آباد را می‌توان نمونه‌ای از عدم مدیریت صحیح در واگذاری پروژه به سرمایه‌گذاری که توان مالی بالایی نداشته، دانست طرحی که ۱۶ سال است همچنان ۴۶ هزار سهامدار، چشم انتظار مشخص شدن سهام خود هستند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین