چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 11:16:25 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:14795
  • زمان انتشار:سه شنبه 31 تير 1399-17:4
  • کاربر:
در مجمع عمومی شرکت مس مطرح شد:

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد.
۵۲۸ میلیون تن به ذخایر مس کشور اضافه شد

به گزارش اقتصادنامه، در این مجمع که با حضور ۷۰٫۹۳  درصدی سهامداران برگزار شد، اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل این شرکت بیان کرد: شیوع کرونا در جهان توانست مشکلاتی ایجاد کرده و تولید را کاهش دهد. در پرو حدود ۲۳۰ هزار تن و در امریکا ۱۰۰ هزار تن  کاهش تولید را پیش بینی کرده است اما در ایران توانسته ایم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در ۲۰۱۹  ۲۳  میلیون و ۲۷۷ هزار تن از تولیدات دنیا شکل گرفته که در بخش مس ۹ میلیون ۲۲۷ هزار تن برای چین است و برای سال ۲۰۲۴ این تولید ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار تن پیش بینی شده است.

سعد محمدی با بیان اینکه سرانه مصرف مس پالایش شده در دنیا ۳٫۳ کیلیو گرم است، بیان کرد: با رشد جمعیت در ۱۵  سال آینده این سرانه نیز با افزایش همراه می شود.

وی افزود: در حال حاضر عنصر مس یکی از استراتژیک ترین عناصر برای سرمایه گذاری است. به همین دلیل شرکت ملی مس نیز همسو با دنیا در حال انجام سرمایه گذاری است تا بتوانیم قسمتی از تقاضای جهانی را به خود اختصاص دهیم.

سعد محمدی اظهار کرد: با در اختیار داشتن ۱٫۵ درصد از ذخایر جهان در رتب پانزدهم قرار گرفته ایم. همچنین این رتبه در مس پالایش شده۲۰ و در مصرف مس پالایش شده ۲۴ است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸، ۹۸ درصد از بنگاه های مس جهان سودده بوده اند و تنها یک درصد از واحدهای معدنی مس دنیا حاشیه سود منفی داشته اند

مدیر عامل شرکت ملی مس ایران در ادامه گزارش خود با اشاره به فعالیت های این شرکت، بیان کرد: سال گذشته بالاترین رکورد تولید مس کاتدی به میزان ۲۵۰۱۳۳ تن از زمان راه اندازی شرکت را در این سال داشته ایم.همچنین بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان ۱۱۸۰۱۲۴  تن از زمان راه اندازی شرکت را در این سال کسب شده است. به طور کلی در سال گذشته در عملکرد تولید همیشه جلوتر از برنامه پیش بینی شده حرکت کرده ایم.

سعد محمدی با اشاره به میزان فروش شرکت ملی مس ایران نیز، بیان کرد: در فروش نیز ۱۲۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ افزایش داشته ایم.

وی با اشاره به برنامه استخراج شرکت مس برای سال ۹۹ اظهار کرد: در ۴  ماهه اخیر ۱  درصد از برنامه استخراج جلو بوده ایم.

سعدمحمدی بیان کرد: همچنین در تولید کنسانتره مس ۲  درصد، تولید کاتد ۵ درصد، و در مس محتوا به میزان ۱  درصد در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۹ از برنامه جلو هستیم.

به گفته وی، در حوزه فروش نیز در ۴  ماهه اخیر با ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان  ۴۳ درصد از برنامه تعدیل شده جلوتر بوده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه این مجمع بیان کرد: خبری که برای اولین بار در این مجمع به آن اشاره می شود، ان است که با اکتشافات اخیر ۵۲۸ میلیون تن با عیار ۰٫۵ درصد به ذخایر مس اضافه شده است. همچنین برنامه اکتشافی برای امسال ۱۰۰ هزار متر است که ذخایر خوبی به این بخش اضافه می شود.

سعدمحمدی همچنین بیان کرد: برای سال جاری ۶۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین امروز طرح جامع مس که افق این حوزه را تا سال ۱۴۱۰ مشخص کرده رونمایی خواهد شد. امیدواریم در سال جاری رتبه ۶ جهانی را از آن خود کنیم.

سعدمحمدی اضافه کرد: باتوجه به این برنامه تولید ۵۵۰ هزار تن کاتد در سال ۱۴۱۰ برنامه ریزی شده است. البته بیشترین برنامه عملیاتی تا سال ۱۴۰۳ خواهد بود. درواقع شرکت ملی مس با برنامه مشخص قدم بر می دارد.

سعدمحمدی از پیش بینی بهای مس توسط ۱۰ موسسه و بانک معتبر جهان گفت:براساس پیش بینی ها در سال ۲۰۲۵ قیمت مس به ۷۰۶۶ دلار خواهد رسید.

وی افزود: متوسط قیمت مس در سال ۹۷ بالغ بر ۶۳۴۴ دلار به ازای هر تن و در سال ۹۸ حدود ۵۹۰۴ دلار در هر تن بود.

به گفته سعد محمدی، پیش بینی متوسط قیمت مس در سال ۹۹، نرخ ۵۵۷۳ دلار در هر تن است.

مدیرعامل ملی صنایع مس ایران در مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام از برنامه های مس در سال جاری گفت: احداث کارخانجات تغلیظ اندیس های درحال اکتشاف چهارگانه، احداث فاز چهارم توسعه تغلیظ سونگون تا سال ۱۴۱۰، احداث کارخانه محصولات فسفاته از برنامه های سال جاری است.

به گفته وی، در برنامه جامع، توسعه شرکت ملی صنایع مس  ایران تدوین و لزوم احداث این کارخانجات با سرمایه بیش از  ۵۱۱۹ میلیارد تومان و ۲۷۵ میلیون یورو در نظر گرفته است. همچنین سرمایه گذاری ۲۹ پروژه و طرح تا سال ۱۴۱۰ در دستور کار این شرکت است.

سعدمحمدی درباره میزان ذخایر موجود در معادن فعال شرکت و ظرفیت تولید کنسانتره مس بیان کرد: ذخایر مس سرچشمه با احتساب قطعی و احتمالی ۲۸۰۰ میلیون تن، مس میدوک ۹۰۰ میلیون تن و مس سونگون ۱۶۰۰ میلیون تن می باشد.

وی افزود: میزان برداشت سالانه سنگ سولفوره در مس سرچشمه ۲۹ میلیون تن، مس میدوک ۷ میلیون تن و مس سونگون ۱۴ میلیون تن است. همچنین ظرفیت تولید کنسانتره نیز در هر یک از این مجتمع ها شامل مس سرچشمه ۶۵۰ هزار تن، مس میدوک ۱۴۰ هزار تن و مس سونگون ۳۱۰ هزار تن است.

وی با اشاره به میزان کنسانتره مورد نیاز کارخانجات ذوب جهت تکمیل ظرفیت، گفت:ذوب سرچشمه امکان تولید ۳۵۰ هزار تن آند را دارد و برای تولید این میزان آند یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن کنسانتره نیاز دارد.

سعدمحمدی تصریح کرد: ذوب خاتون آباد با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن آند نیازمند ۵۱۰ هزار تن کنسانتره و ذوب سونگون با ظرفیت ۱۳۵ هزار تن آند نیازمند ۴۵۰ هزار تن کنسانتره است. همچنین شرکت مس سالانه به ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره نیاز دارد که با توجه به ایجاد ظرفیت ۲ میلیون تنی تولید، کمبود ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره مشهود است.

در پایان این مجمع به ازای هر سهم فملی، ۲۵ تومان سود تقسیم و به تصویب رسید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین