يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 2:17:26 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:14750
  • زمان انتشار:يکشنبه 29 تير 1399-15:37
  • کاربر:

یک دایناسور مینیاتوری که اخیرا مورد بررسی قرار گرفته، برخلاف تصورات ما از این موجودات عظیم‌الجثه بسیار کوچک بوده و در کمال تعجب، نقش فوق‌العاده مهمی در وضعیت دایناسورهای زمین داشته است! این فسیل های جدید برای اولین بار در طول کار میدانی در سال ۱۹۹۸ در یک سایت فسیل در جنوب غربی ماداگاسکار، به همراه بقایای صدها نمونه باستانی دیگر یافت شدند.
کشف گونه‌ای دایناسور هم‌اندازه کف دست انسان

به گزارش اقتصادنامه، نام این گونه دایناسوری «کونگونافون کلی» به معنی قاتل کوچک حشرات است. این گونه به اندازه یک فنجان قهوه بوده‌اند. این قاتل کوچک که تقریباً 237 میلیون سال پیش در دوره «تریاس» در ماداگاسکار زندگی می‌کرده، فقط 10 سانتی متر طول داشته است. با این حال دانشمندان می گویند این گونه اولین اجداد مشترک همه دایناسورها و پتروسورها که روزی بر روی زمین سلطنت میکردند بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان همیشه پرسیده‌اند که چگونه چنین موجودات عظیم از چنین خاستگاههایی پدید آمده‌اند؟ پاسخ این سوال هرگز کاملاً واضح نبوده‌است؛ زیرا نمونه‌های نسبتاً معدودی از نیاکان دایناسور‌ها تاکنون کشف و مورد مطالعه قرار گرفته اند. به همین دلیل است که استخوان‌های این گونه جدید بسیار مهم هستند.

کشف اجداد فوق‌العاده کوچک دایناسورها در ماداگاسکار

«کریستین کاممر» متخصص دیرینه شناس در موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی می‌گوید: «یک درک کلی از دایناسورها به عنوان موجودات غول‌پیکر وجود دارد. اما این گونه کوچک این دیدگاه‌ها را تغییر داده‌است.» «جان فلین» ، متخصص دیرینه شناس از موزه تاریخ طبیعی آمریکا می‌گوید: «مدتی طول کشید تا بتوانیم روی این استخوان‌ها مطالعه کنیم؛ اما بعد از شروع این تحقیق مشخص شد که ما چیزی منحصر به فرد و دارای ارزش بررسی دقیق‌تری داریم».

«کونگونافون کلی» کوچکترین گونه شناخته‌شده در خانواده‌ای از دایناسورومورف‌های اولیه به نام «لاجرپتیدا» است. برسی تکامل اندازه بدن در دایناسورها و نشان می دهد که ممکن است تعدادی از اعضای این گروه کوچکتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، باشند. در تصاویر زیر شبیه‌سازی‌هایی از این جانور فسیلی تازه کشف شده را مشاهده می‌کنید. در تصویر دوم می‌توانید اندازه این موجود را با نمونه‌های بزرگتر دایناسورها مقایسه کنید.

گفته شده که کونگونافون کلی یکی از کوچک‌ترین نمونه‌های کشف شده از اجداد دایناسورها بوده و با اینکه قبلا هم بقایای چندین دایناسور مینیاتوری دیگر کشف شده بود، می‌توان گفت که چنین ابعادی در نوع خود منحصر به فرد است. از طرف دیگر کشف مورد نظر نشان می‌دهد که جثه کوچک این دایناسورها پدیده غیر معمولی نبوده و در ۲۳۷ میلیون سال پیش، این جانداران جمعیت زیادی داشته‌اند.
در مقاله منتشر شده در این رابطه، دانشمندان اعلام کرده‌اند که آنالیز جثه و وضعیت تکاملی دایناسورها با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به کونگونافون کلی نشان می‌دهد که اجداد جانداران عظیم‌الجثه‌ای که اکنون با نام دایناسور شناخته می‌شوند، بسیار کوچک‌تر از آن چیزی بوده‌اند که پیش از این تصور می‌شد.
با توجه به فسیل‌های یافت شده، گمان می‌رود که هیچ‌کدام از دایناسورها حفار نبودند، و فقط تعداد کمی از آن‌ها می‌توانستند از درخت بالا بروند. از آن‌جا که روند تکاملی پستانداران در دوره سنوزوئیک به پیدایش جاندارانی حفار و بالارونده انجامید، نبود شواهدی بر وجود دایناسورهایی با چنین خصوصیاتی تعجب‌برانگیز است. درک درستی از چگونگی جابه‌جایی دایناسورها در واقع کلیدی برای مدل‌سازی از رفتار آن‌ها می‌باشد. روش بیومکانیک اطلاعات مفیدی را در اختیار ما می‌گذارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین