سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 3:23:20 PM
با رشد تولید خودروهای برقی، توسعه پیدا می کند

خودروهای برقی که مدت هاست تب تولیدشان در جهان بالا گرفته، جدا از اثرات مثبت بر محیط زیست، ناجی تقاضا برای برخی فلزات و مواد معدنی نیز شده و در آینده هم خواهند بود. 
خدمات متقابل خودروسازی و معدن

تقاضا برای خودروهای برقی (همزمان با افت فروش سایر خودروها) هرچند طی حدودا سه ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت، با این حال با توجه به بهبود اوضاع بازار خودرو و کمرنگ شدن قرنطینه در کشورهای مختلف، برقی ها نیز خیزی دوباره در فروش برداشته اند. این موضوع می تواند در آینده فروش برخی مواد معدنی به ویژه نیکل و کبالت نیز اثرگذار باشد. ویژگی خاص خودروهای برقی در طراحی، باطری هایی است که روی آنها به کار رفته است. ساخت این باطری ها اما بیشتر با استفاده از فلزاتی مانند نیکل و کبالت انجام می شود، بنابراین طی سال هایی که از طراحی و تولید خودروهای برقی می گذرد، ارتباطی تنگاتگ میان آنها شکل گرفته است. تا پیش از خودروهای برقی، مواد معدنی موردنیاز صنعت خودرو غالبا به فولاد، آلومینیوم و مس محدود می شد، اما برقی ها سبب شدند امثال نیکل و کبالت نیز به این لیست اضافه و ارتباط بیشتری بین خودروسازی و معدن شکل بگیرد. به نوعی می توان گفت فروش نیکل و کبالت طی چند سال گذشته از ناحیه رونق تولید خودروهای برقی رشد قابل توجهی داشته و این رشد به ویژه در مورد نیکل همچنان ادامه خواهد داشت. خودروسازان جهان مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که آینده بازار به مدل های برقی و هوشمند تعلق دارد و از همین رو پی در پی در حال توسعه این محصولات هستند. طبق پیش بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا پنج سال دیگر بیش از چهار برابر رشد خواهد کرد و طی سال 2030 نیز از مرز 25 میلیون دستگاه فراتر می رود. با توجه به فروش دو میلیون دستگاهی برقی ها در سال 2019 میلادی، تعداد خریداران این خودروها تا 10 سال دیگر حدودا 13 برابر خواهد شد و این رشد کماکان و تا وقتی برقی ها نبض بازار را در دست بگیرند، ادامه خواهد داشت. با توجه به نیاز دائمی خودروهای برقی به باطری، طبعا تا سال ها بازار فلزاتی مانند نیکل و کبالت از ناحیه این محصولات داغ خواهد بود، البته مشروط بر اینکه دولت ها به حمایت یارانه ای خود از خودروهای برقی ادامه دهد. در اوایل رخ نمودن خودروهای برقی، دولت های مختلف به ویژه در اتحایه اروپا و البته چین، با توجه به تبعات زیست محیطی مثبت این محصولات و نقش آنها در کاهش آلودگی هوا، سیاست های تشویقی به ویژه ارائه یارانه خرید را در دستور کار قرار دادند. این حمایت ها سال ها ادامه داشت، اما اخیرا کاهش یافتند و این موضوع تاثیر منفی روی تقاضا برای خودروهای برقی گذاشت. حالا گویا برخی دولت ها قصد دارند حمایت های یارانه ای را احیا و حتی افزایش دهند، زیرا به دلیل قیمت بالای خودروهای برقی، جامعه محدودی امکان استفاده از آنها را دارند. البته در مورد خودروهای برقی، فقط بحث قیمت در میان نیست و مسائلی دیگر مانند پیمایش پایین و ضعف زیرساختی نیز از جمله فاکتورهایی هستند که با رفع آنها می توان مشتریان بیشتری را جذب این محصولات کرد.

هرچه هست، با توجه به آینده درخشانی که انتظار خودروهای برقی را می کشد، بازار برخی فلزات و مواد معدنی نیز متناسب با رشد آنها صعود خواهد کرد تا خدمات متقابل خودروسازی و معدن بیش از گذشته شود.

   



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین