جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 10:08:16 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:14594
  • زمان انتشار:جمعه 20 تير 1399-9:48
  • کاربر:
رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح های ملی وزارت صمت:

رییس جمهوری در مراسم افتتاح طرح های ملی سه استان سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان تاکید کرد: تولید در زنجیره فولاد نسبت به سال 92 دو برابر شده است.
تولید در زنجیره فولاد نسبت به سال ۹۲ دو برابر شده است

به گزارش اقتصادنامه، حسن روحانی در سیزدهمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی در حوزه‌های مختلف با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از ۶ پروژه ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان گفت: همه بخش های زنجیره فولاد از سنگ آهن تا فولاد به طور متوسط هر یک در این دوره هفت ساله دو برابر شده است. وی تاکید کرد که این میزان (رشد)، معادل تاریخ معدنی کشور است.

وی افزود: طبق گزارش های وزارت صنعت معدن و تجارت، زنجیره تولید زنجیره فولاد از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد به طور متوسط هر کدام از اینها دو برابر شده،است بعضی از اینها از دو برابر بیشتر و بعضی‌ها مقداری کمتر از دو برابر شده است ولی مجموع زنجیره تولید به دو برابر رسیده است.

رشد دو برابری تولید در ۷ سال

وی ادامه داد: تولید آهن اسفنجی، فولاد، گندله، کنسانتره در کشور عزیزمان در طول ۷ سال، دو برابر آن چیزی شده که قبل از سال ۹۲ در کشور بود. یعنی در طول ۷ سال معادل تاریخ صنعتی- معدنی کشور ظرفیت تولید افزایش یافته است و این به معنای تلاش و فعالیت بخش خصوصی، مهندسین عزیز و بخش‌های مربوطه در دولت است که همه دست به دست هم دادند و این دستاورد عظیم و بزرگ را به دست آوردند.

رییس جمهور تاکید کرد: افتتاح ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح در یک روز نشانگر شکست تحریم ها و برخی سنگ اندازی ها است/ امسال ۲۰۰ طرح صنعتی و معدنی در کشور به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان افتتاح می شود.

رئیس جمهور در همین ارتباط با ارائه آماری اظهارداشت: به عنوان نمونه خدمت ملت عزیز ایران عرض می‌کنم که در زمینه پتروشیمی در این سه ماه ۷ درصد افزایش تولید داشتیم، در خودروی سواری ۸٫۵ درصد، در تولید وانت ۲۳ درصد، در انواع لاستیک خودرو ۳۱درصد، در شمش آلومینیوم۳۲ درصد، در سیمان ۱۰٫۵ درصد و در فولاد خام ۵٫۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

استفاده از ظرفیت غنی معادن سیستان و بلوچستان

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان معادن بسیار غنی دارد که از معادن آن هم باید استفاده شود و به حول و قوه الهی، با سرمایه‌گذاری که انجام می‌گیرد، شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهیم بود.

روحانی با اشاره به برنامه های وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: طبق برنامه این وزارتخانه شاهد افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

وی همچنین درباره اثر افتتاح طرح ها در سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه گذاری گسترده انجام شده، شاهد تحولی در استان سیستان و بلوچستان خواهیم بود. روحانی خاطر نشان کرد: توطئه آمریکا با فعال شدن همه ما در بخش تولید و صادرات از بین می رود.

وی با بیان اینکه هدف دولت برداشتن موانع بخش تولید و جهش تولید است، گفت: طبق اعلام بانک مرکزی برخی از صادرات کنندگان ۲۰ میلیارد یورو ارز را هنوز بازنگردانده اند و ناچار به اتخاذ تصمیم های سخت شدیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: طبق محاسبات، امسال می توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که این رقم بیش از نیازهای وارداتی ما است و اگر همه طبق وظیفه عمل کنیم، مشکل ارز حل و قیمت آن متعادل شده و مواد اولیه و کالاهای اساسی به موقع وارد کشور خواهد شد.

دکتر روحانی افتتاح طرح هایی با سرمایه گذاری معادل ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در یک روز در حوزه صنعت و معدن را بیانگر ناکامی تلاش دشمنان برای پیشبرد سیاست های ضد ایرانی دانست و گفت: در ۱۲ رشته صنعتی در سه ماهه اول با رشد بسیار خوبی مواجه بودیم و این نشان می دهد مردم سختکوش ایران در شرایط بسیار پیچیده، مسیر تولید را ادامه و هدف جهش تولید را محقق کرده اند.

روحانی در این مراسم ضمن دستور بهره‌برداری از طرح‌های تولید نخ پنبه ای صنایع گسترش بافت بلوچ، طرح توسعه تولید انواع قوطی فلزی کنسرو کنارک، فاز اول طرح بازسازی مجتمع انبارهای مکران چابهار، طرح توسعه تولید آهن اسفنجی پاسارگاد، طرح توسعه تولید گندله آهن پاسارگاد و واحد تولید گلوکز و نشاسته شهدینه آران هشت بهشت در سه استان سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان، با توضیح مسوولان در جریان روند اقدامات و چگونگی راه اندازی و تولیدات این طرح‌ها قرار گرفت.

همچنین با دستور دکتر روحانی طرح توسعه تولید آهن اسفنجی پاسارگاد با ظرفیت تولید ۱.۸ میلیون تن آهن اسفنجی در سال و طرح توسعه تولید گندله آهن پاسارگاد با ظرفیت تولید سالانه ۳.۵ میلیون تن در استان فارس و واحد تولید گلوکز و نشاسته شهدینه آران هشت بهشت با ظرفیت تولید ۹۵ هزار تن گلوکز و نشاسته در سال در شاهین شهر و میمه استان اصفهان افتتاح شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین