جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 4:30:55 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:13504
  • زمان انتشار:چهارشنبه 11 تير 1399-16:15
  • کاربر:
در دومین جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا مطرح شد:

دومین جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا۱ و کرونا۲ امروز در وزارت بهداشت برگزار شد که طی آن ضمن دریافت نقطه‌نظرات اعضا در خصوص دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد اوراق کرونا و بررسی پیشنهاد‌ها و اولویت‌های دریافتی از معاونت‌های بهداشت، درمان و انستیتوپاستور، گزارشی از میزان منابع حاصل از اوراق کرونا و تعیین سقف میزان قابل حصول برای هزینه‌کرد آن ارائه شد.
امکان بازگشایی مجدد اوراق کرونا1 و کرونا2 در فرابورس

به گزارش اقتصادنامه، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در دومین جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا۱ و کرونا۲ به اینکه در پایان اردیبهشت‌ماه جاری دوره زمانی مربوط به خرید اوراق نیکوکاری کرونا پایان یافته و نمادهای کرونا۱ و کرونا۲ متوقف شده است، اشاره کرد و گفت: با درخواست وزارت بهداشت و موافقت نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار امکان بازگشایی مجدد این اوراق وجود دارد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، به گفته بشیری روزهای سبز بازار سرمایه فرصت مناسبی است تا برای مقابله با این بیماری از ظرفیت این بازار و کمک سهامداران و سرمایه‌گذاران بهره برد.

همچنین سیدکامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت از پیشنهاد بازگشایی مجدد اوراق کرونا1 و کرونا2 استقبال کرد و افزود: با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور و ابتلای بسیاری از هموطنان و حتی کادر درمان به این بیماری، جمع‌آوری منابع از طریق بازار سرمایه به تحقیق و توسعه برای تولید دارو و مقابله با این بیماری کمک خواهد کرد.

در این جلسه که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، سید سعید تولیت جوشقانی نماینده تامین سرمایه نوین که در اوراق نیکوکاری کرونا به عنوان امین طرح مسئولیت دارد، گزارشی از مبالغ جمع‌آوری‌شده از محل این اوراق ارائه کرد و گفت: در اوراق نیکوکاری کرونا۱ تا پایان دوره خرید این اوراق یعنی ۳۱ اردیبهشت‌ماه مبلغ ۵ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان جمع‌آوری و به حساب وزارت بهداشت واریز شد.

نماینده تامین سرمایه نوین اظهار کرد که در اوراق نیکوکاری کرونا۲ که پرداخت سود به وزارت بهداشت از محل سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده این اوراق است، شاهد تجمیع سرمایه ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی بودیم و تا کنون از محل سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده کرونا ۲ رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان که ناشی از سود ماهانه سرمایه‌گذاری این اوراق در صندوق با درآمد ثابت بوده به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

در ادامه، حسین عبده تبریزی عضو هیات امنای اوراق نیکوکاری کرونا با اشاره به اینکه هیات امنا باید هرچه سریع‌تر در مورد هزینه‌کرد این اوراق با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند، عنوان کرد: سه حوزه شامل تحقیق و توسعه برای تولید دارو، خرید تجهیزات ضروری مانند ماسک و کمک به خانواده کادر درمانی که بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند، می‌تواند برای هزینه‌کرد مبالغ جمع‌آوری شده اوراق کرونا مدنظر قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این جلسه، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بحرانی خواندن شرایط اپیدمی کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان عنوان کرد: طی چند ماهی که از شیوع این بیماری در سطح دنیا می‌گذرد، داروهای مختلفی برای مقابله با این بیماری آزمایش شده و اکنون نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو دارو بیشترین تاثیر را روی بهبود بیماران دارند.

ملک‌زاده تاکید کرد که با مبالغی که از این اوراق جمع‌آوری‌ شده است باید تحقیقات و آزمایش‌ها برای تولید بومی این داروها را در کشور آغاز کرد تا در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود سال آینده یک میلیارد نفر در جهان مستعد ابتلا به کرونا و ۳۵۰ میلیون نفر نیازمند بستری باشند، بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود بیماران و کادر درمان کشور استفاده کنیم و کمترین نیاز به واردات را داشته باشیم.

به گفته او پروسه تولید دارو کوتاه‌تر از تولید واکسن است و هزینه‌کرد منابع جمع‌آوری‌ شده اوراق کرونا برای تولید دار‌و به نجات جان بیماران سرعت بیشتری می‌دهد.

از سوی دیگر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در این جلسه از شیوع بالای بیماری کرونا در سطح کشور خبر داد و افزود: در حالی که پیش‌تر شاید برخی اعضای خانواده به کرونا مبتلا می‌شدند اما در حال حاضر بعضا کل اعضای خانواده و بسیاری از کادر درمان دچار کووید۱۹ شده‌اند.

محرز ضمن اشاره به اینکه نیازمندی‌ها برای مقابله با این بیماری بسیار زیاد است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده اوراق کرونا روی تولید دارویی که شانس زیادی به نجات جان بیماران می‌دهد و نیز تولید ماسک، بیش از پیش ضرورت دارد.

دومین جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا۱ و کرونا۲ امروز در وزارت بهداشت برگزار شد که طی آن ضمن دریافت نقطه‌نظرات اعضا در خصوص دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد اوراق کرونا و بررسی پیشنهاد‌ها و اولویت‌های دریافتی از معاونت‌های بهداشت، درمان و انستیتوپاستور، گزارشی از میزان منابع حاصل از اوراق کرونا و تعیین سقف میزان قابل حصول برای هزینه‌کرد آن ارائه شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین