شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 9:47:53 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:13448
  • زمان انتشار:يکشنبه 8 تير 1399-14:17
  • کاربر:
احسان پیری؛ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران:

در سال های 1381 و 1382 برخی جوانان کارآفرین و صنعتگر کشورمان به این نتیجه رسیدند که نیاز به تشکلی متشکل از جوانان کارفراین وجود دارد تا خلاء بین جوانان و فعالان و پیشکسوتان حوزه های صنعتی و معدنی را پر کند و ارتباط بین این دو قشر برقرار شود.
ایران می تواند هاب معدنی منطقه خاورمیانه باشد

در نهایت خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در سال 1383 شکل گرفت و انتخابات چهارمین دوره هیات مدیره ان در آذر ماه 1398 برگزار شد و پس از انتخاب هیات مدیره، مهندس احسان پیری به عنوان رئیس این تشکل رای لازم را کسب کرد و ریاست این خانه معدنی و صنعتی را به عهده گرفت.

به گزارش اقتصادنامه، در گفت و گوی معدن 24 با مهندس احسان پیری، اثربخشی نامگذاری یک روز خاص تحت عنوان روز صنعت و معدن و فعالیت مهم و اهداف خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به بحث گذاشته شد که آن را می خوانید.

***

 *در روز دهم تیر ماه هر سال، مراسم های ملی و استانی در خصوص بزرگداشت روز صنعت و معدن برگزار می شود و جنابعالی هم از سآذر ماه سال 1398 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران شده اید.

اساساً خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران نسبت به نامگذاری و برگزاری مراسم خاص در یک روز از سال، چه دیدگاهی دارد؟

 -یکی از اهداف برگزاری این مراسم این است که از صنعتگران و معدن کاران نمونه کشور تقدیر و تشکر می شود و این تقدیر به منظور این است که فعالیت بیش تری در صحنه داشته باشند.

کاری که خانه صنعت و معدن انجام می دهد تسهیل و شبکه سازی است. در بحث تسهیل و شبکه سازی هم، ما اعضای مختلف در حوزه های مختلف داریم. البته خانه صنعت و معدن ایران به همراهی وزارتخانه، متولی برنامه روز صنعت و معدن است.

در حوزه جوانان، ما یک نفر سهمیه داریم که بتوانیم جوانان را معرفی کنیم تا در این عرصه از تجربیات پیشکسوتان استفاده کنند و مسیر را هموارتر برای تبدیل شدن به تولید کننده نمونه، صنعتگر نمونه و معدن کار نمونه، طی کنند.

 *در سال 1383 خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاسیس شده. در مراسمی که هر ساله به این مناسبت در سطح ملی برگزار می شود در سال های قبل با حضور شخص رئیس جمهور این مراسم شروع می شد و در سال های اخیر عمدتاً با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.

جنابعالی به عنوان رئیس این تشکل، از جایگاه خانه صنعت و معدن جوانان در این مراسم رضایت دارید و آیا تعاملات لازم هم برقرار می شود؟

 -ما تنها تشکلی هستیم که تریبون حوزه جوانان و مدیران جوان و کارآفرینان جوان هستیم. در بحث روز صنعت و معدن، تلاش بر این است که چهره های جوان که در عرصه های مختلف از جمله استارت آپی، دانشگاهی، صنعتی، معدنی، گردشگری و نقتی به خوبی عمل کرده اند، معرفی شوند و با پیشکسوتان، مدیران دولتی و بخش حکومتی که در این زمینه سیاستگذار هستند، تبادل نظر کنند.

بهترین حالت این است که نظرات و مشکلاتی که مطرح می شود منجر به ارائه راهکار شود. این اتفاق و مهم، در حال رخ دادن است و عملاً حاکمیت دارد به این موضوع می رسد بدون بخش خصوصی و بدون حضور تشکل ها در حوزه های مختلف، نمی تواند کارگشا و راهگشا باشد.

همچنان که در چند دهه اخیر، سیاستگذاری ها بر اساس نظرات و افکار مدیران دولتی بوده و نتیجه آن، اقتصادی است که ما با ان مواجه هستیم و متاسفانه روز به روز به سمت قهقهرا می رویم.

 *خانه صنعت و معدن جوانان، همچنان قرار است زیر سایه و تحت پوشش خانه صنعت و معدن ایران باشد یا این که در نهایت می خواهد مستقل باشد؟

 -خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان، یک تشکل مستقل است و تحت پوشش نیست. ما تشکلی هستیم که مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده ایم و شروع به فعالیت کرده سات.

در حال حاضر هم، این خانه عملکرد خوبی داشته است یعنی اعضای این خانه، این طور نیست که فقط حق عضویت پرداخت کنند و خودشان تمایل دارند که در این فضا باشند و بتوانند صحبت ها و دیدگاه های خودشان را به مدیران حکومتی برسانند و بتوانند بهتر از قبل به فعالیت بپردازند.

 *پس تاسیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران که با همفکری و تعامل خانه صنعت و معدن استان تهران بوده، صرفاً در حد گرفتن تاییدیه و پشتوانه بوده و نه این که از لحاظ سازمانی وابستگی داشته باشد؟

 -همیشه صحبت می شود که چرا جوانان دیروز، جوانان امروز را باور و اعتماد ندارند. در این فضا، ما دیدیم که ما باید پیشقدم شویم و چرا با پیشکسوتان و کسانی که صاحب تجربه هستند تعامل نداشته باشیم.

این طور نبوده که ما بگوئیم کاملاً مستقل هستیم. سعی کردیم تعامل بین جوانان و کسانی که پیشکسوت هستند اتفاق بیفتد. اگر نیروی جوانی با فکر با تجربه ها همراه شود مسیر خیلی بهتری می تواند برای آینده خودشان ایجاد کنند.

 *یکی از اهداف اساسی خانه صنعت و معدن جوانان، هم افزایی و توسعه تعامل با قوای سه گانه و نهادهای ذی ربط بوده است.

قبل از این که جنابعالی مسئولیت این خانه صنعت و معدن جوانان را به عهده بگیرید، عضو هیات مدیره خانه جوانان تهران بوده اید. شما دیگر در خانه تهران حضور ندارید؟

 -جوانان باید به یک موضوع اعتقاد داشته باشند. ما به بزرگان ایراد می گیریم و می گوئیم باید میز مسئولیت را رها کنند و فضا را برای افراد دیگر مهیا کرده تا حضور پیدا کنند. هر جوان دیدگاه و شهامت خودش را در عرصه های مختلف دارد.

به همین دلیل، باید فضای مناسب به وجود بیاید که همه افراد از امکانات موجود استفاده کنند.

 *نحوه شرکت برای انتخابات خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران چگونه است و آیا به صورت مستقل هم برای خانه جوانان ایران می توانند کاندیدا شوند؟

 -خیر. هر استان با توجه به تعداد آرایی که دارد، نماینده و کاندیدای خودش را معرفی می کند و افراد کاندیدا شده در رای گیری ملی شرکت ملی شرکت می کنند و هر کس که رای بیاورد در هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، حضور پیدا می کند.

بعد از آن هم در داخل هیات مدیره، انتخابات انجام شده و رئیس، نایب رئیس و خزانه دارد و منشی مشخص می شود.

 *تعداد آرای خانه صنعت و معدن هر استان بر اساس جمعیت آن استان است؟

 -دقیقاً بر اساس جمعیت استان های مختلف است.

 *قاعدتاً تهران بیش ترین سهم را در خانه صنعت و معدن جوانان ایران دارد؟

 -بله؛ استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان، جزو استان هایی هستند که بیش ترین اعضا را دارند.

 *آیا بررسی کرده اید که در سه دوره قبل از ریاست شما، چقدر تعامل با قوای سه گانه از طریق خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران برقرار بوده و چقدر در این زمینه موفق بوده است؟

 -یک کار این است که من عملکرد روسای قبلی را مورد ارزیابی قرار بدهم که کار درستی نیست. چون این فضا، فضایی است که باید هر نفر جدید که می آید در حوزه تعامل با مدیران حکومتی، جلو برود.

روز اول که خانه صنعت و معدن جوانان شکل گرفت، موانعی وجود داشت که جوانان را قبول کنند، اما الان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای، جوانان عضو خانه حضور پیدا کرده و صحبت می کنند.

از روسای قبل تا کنون، این باور وجود داشته و دارد که جوانان باید در این نهادها حضور داشته باشند تا بتوانند فضا و جایگاه مناسب پیدا کنند. در حال حاضر، این تعامل خیلی بهتر شده و امید داریم که بیش از وضع فعلی هم بشود.

ما بر این باوریم و امید داریم و فعالیت و تلاش می کنیم که روز به روز این تعامل، بیش تر شود. مقام معظم رهبری نیز در چندین مورد، نام جوانان را مطرح کرده اند. در بیانیه گام دوم که در اسفند 1397 منتشر شد، حدود 30 بار نام جوانان مطرح شده و در آخر بیانیه می فرمایند مدیریت این بیانیه باید به دست جوانان باشد.

باور این موضوع وجود دارد ولی برخی موانع در مسیر ما وجود دارد و امیدواریم این اجماع ایجاد شود که می شود کاری کرد.

 *در دوره کمتر از یک سال که شما ریاست خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران را به عهده گرفته اید چه شرایط فراهم شد که با نهادهای دولتی و حاکمیتی، تعامل و هم افزایی بیش تر شده؟

 -پیش نیاز این تعاملات، پوشیدن کفش آهنی است و پشتکار و امید. اگر این مولفه ها وجود داشته باشد اتفاقات جدیدی رخ می دهد.

 *اعضای خانه ضنعت، معدن و تجارت جوانان ایران چه تعداد هستند؟

 -نزدیک به سه هزار نفر در حوزه های مختلف صنعتی و معدنی و تجارت هستند.

 *تعامل بین خانه صنعت و معدن جوانان ایران با اعضا، به طور کامل برقرار است؟

 -کاملاً فضا باز است برای کسانی که بخواهند خودشان و شرکت ها و فعالیت های خودشان را معرفی کنند. برای مثال، یکی از اعضای خانه صنعت و معدن که در حوزه تبلیغات کار می کند از ما خواست که شرکت شان را معرفی کنیم.

ما با کمال میل این کار معرفی را انجام می دهیم. حتی اگر در معرفی شرکت ها مشکل وجود داشته باشد مشکلات را برطرف می کنیم تا این واحدها را به خوبی معرفی کنیم و سایر اعضا بتوانند از توانمندی این شرکت ها بهره مند شوند.

 *جنابعالی در حوزه معدن تخصص و در این حوزه فعالیت حرفه ای دارید و فوق لیسانس رشته معدن دارید. با توجه به این که تشکیلاتی که ریاست آن را به عهده دارید خانه صنعت، معدن و تجارت است، آیا به نوعی حوزه معدن در این تشکل، با حضور شما تقویت شده و بیش تر مورد توجه است یا نه؟

 -اگر بگوئیم که خیر و این طور نیست صحت ندارد. البته طبیعی است چون من از قدیم الایام در حوزه معدن فعالیت کرده و با خانه صنعت و معدن و رسانه ها فعالیت داشته ام.

بخش معدن، مظلوم ترین بخش حوزه اقتصادی مملکت است و فشارهای مختلفی بر معدن وجود دارد. البته این شعارها هم مطرح است که معدن جایگزین نفت می شود.

با این حال، معدن شاید اولین حوزه یا است که در بخش مسئولیت اجتماعی فعالیت می کند. در هر روستایی که یک معدن وجود داشته باشد حداقل هزینه جدول کشی، برق کشی و آسفالت آنجا را، معدن دار یا بهره بردار به عهده می گیرد.

واقعیت این است که حوزه معدن، همیشه مظلوم واقع شده و در حوزه اقتصاد، مغفول مانده است و باید دست به دست هم بدهیم و حوزه معدن را که در کلان اقتصاد ما حوزه مهم و تاثیرگذاری است فعال کنیم و اگر ما برای توسعه این بخش پیگیری نکنیم، فکر نمی کنم بتوان آینده مناسبی را برای حوزه معدن تصور کرد.

 *این 3 هزار عضو که خانه صنعت و معدن جوانان دارد، آیا تولیدات و فعالیت های آنها قابل توجه است و مشخص شده که چه جایگاهی دارند؟

 -اقداماتی که در این دوره خانه صنعت، معدن و جوانان ایران در حال رخ دادن است ایجاد کارگروه های ملی است یعنی ما لیست اعضا را با توجه به نوع فعالیت شان طبقه بندی می کنیم و کارگروه های مختلف را راه اندازی می کنیم.

اعضای این کارگروه ها می توانند با همدیگر جلسات مشترک برگزار کنند و شبکه سازی اتفاق بیفتد. اعضای ما از استان هرمزگان تا استان خراسان شمالی، در حال فعالیت هستند. اگر همه این کاروگروه ها را شکل بدهیم یک کار بزرگ در حوزه شبکه سازی و آشنا کردن اعضای ما در استان های مختلف است.

 *این کارگروه ها چه حوزه هایی را در بر می گیرند؟

 -با توجه به اعضا، این کارگروه ها را فعال خواهیم کرد. یکی از کارگروه ها، قطعاً کارگروه معدن است. یک کارگروه دیگر، صنعت است. در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی، حتماً کارگروه خواهیم داشت.

یکی دیگر از کارگروه ها که سایر تشکل ها نگاه ویژه ای به آن نداشته اند گروه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان است. اگر این اتفاق بیفتد می تواند موثر باشد.

 *حوزه استارت آپ های معدنی مورد توجه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تاکید می کنند وام های به شرکت های استارت آپی داده می شود و ریسک های این فعالیت ها توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق بیمه فعالیت های معدنی  پوشش داده می شود.

شما امیدوارید این وعده ها تحقق پیدا کند و در حوزه معدن و فعالیت های معدنی و صنایع معدنی، یک جهش در فرآوری و استخراج مواد اتفاق بیفتد؟

 -قطعاً همین طور است. برای اقتصاد پس از کرونا، باید شرایط خاصی را برای مملکت فراهم کرد و همه زیرساخت ها بر اساس شبکه ها و داده های مجازی با همدیگر ارتباط پیدا کند.

این فضا، فضای بسیار مناسبی است که بریا شرکت هایی که در حوزه استارت آپ فعالیت می کنند، بتوانند بیش تر نمود پیدا کنند و خودشان را نشان بدهند. عملاً دیدیم که خیلی از فعالیت های فیزیکی و بوروکراسی اداری در شبکه ها انجام می شود. ضرورت دارد به زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی توجه ویژه شود تا دوستان بتوانند در این فضا، کسب و کارشان را رونق بدهند.

 *استارت آپ ها و شرکت هایی که عضو خانه صنعت و معدن جوانان ایران هستند، از تسهیلات این صندوق ها استفاده کرده اند؟

 -در این زمینه نامه نگاری هایی با وزارت کار و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته ایم و اساسا بحث ما، شرکت های استارت آپی بود.

 *بالاخره وام به شرکت های استارت آپی داده شده؟

 -بله. وام داده شده ولی وام های بزرگی به این شرکت ها داده نمی شود. البته صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت ها حمایت می کند و اگر دوستان آموزش اولیه و مناسبی دیده باشند روندشان بسیار تسهیل می شود.

 *در مورد ایران گفته می شود که 7 درصد ذخایر معدنی دنیا را دارد. فکر می کنید در چارچوب فعالیت خانه صنعت، معدن و تجارت حوانان ایران چه کاری می شود انجام داد که از امکانات و وضعیت موجود بهتر استفاده شود؟

 -یک کار، بحث شبکه سازی است. ما اگر هم معدن داران را با هم مرتبط کنیم و از توانایی و پتانسیل خودشان استفاده کنند موفقیت های زیادی حاصل می شود. همین طور صنایعی که وابسته به معدن است، اگر همدیگر را پیدا کنند بازار بسیار بزرگی دارند و ایران به عنوان یک هاب معدنی مطرح شود.

هیچ کشوری در اطراف ایران وجود ندارد که این تنوع مواد معدنی را در کشورشان داشته باشند. ما اگر بتوانیم درست عمل کنیم و زیرساخت ها را به درستی ایجاد کنیم، این اتفاق می تواند رقم بخورد و ایران به عنوان هاب معدنی در منطقه مطرح شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین