پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 11:10:32 AM
مرکز آمار ایران از رشد هزینه خانوارهای شهری در سال ۹۸ خبر داد

مرکز آمار اعلام کرد: متوسط هزینه کل سالیانه یک خانوار شهری در سال گذشته با رقم ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان، نسبت به سال قبل از آن (۹۷) ۲۰.۶ درصد افزایش یافته است.
فنر دخل و خرج ایرانی‌ها پرید

به گزارش اقتصادنامه، طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار مهم‌ترین طرح‌­های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درامد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است.

در سال ١٣٩٨ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۹ هزار و ۸۹۸ خانوار در نقاط شهری و ۱۸ هزار و ۴۳۰ خانوار در نقاط روستایی کشور است.

براساس این آمار متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان بود که ۱۱ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان (۲۴.۸ درصد) صرف هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۳۵ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان (۷۵.۲ درصد) مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

آنگونه که مرکز آمار گزارش داده، در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۲ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۸ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذشته ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن (۹۷) ۲۴.۴ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است.

منابع تامین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌­دهد که ٣٢.٥ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥١.٤ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

همچنین متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ یک خانوار روستایی ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است که  نسبت به سال قبل ۲۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۱۰ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان با سهم ٣٩.٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۱۵ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان با سهم ٦٠.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

بنا بر گزارش ایرنا، در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و گوشت هر کدام ۲۲ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۰ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده­ سالیانه‌ یک خانوار روستایی ۲۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است که نسبت به سال قبل ۲۴.۴ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درآمد خانوارهای روستایی نشان می‌­دهد که ۳۰.۷ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣٣.٥ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٨ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین