سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 11:21:34 AM
هیات دولت برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را تایید کرد

در جلسه هیات دولت این هفته رئیس‌جمهور از تایید برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین خبر داده است.
۲  دهه دیگر با اژدهای زرد
اقتصادنامه: روحانی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تجلی یافته، گفته است شرایط جدید در مناسبات دو کشور را دارای اهمیت استراتژیک است و پیشبرد مشارکت راهبردی دو کشور در مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌الملل براساس رویکرد برد – برد را هدف اساسی این برنامه بلندمدت خواهد بود.
روحانی همچنین عنوان کرده این همکاری، زمینه‌ای برای مشارکت ایران و چین در پروژه‌های اساسی و زیرساخت‌های توسعه‌ای از جمله طرح بزرگ «کمربند – راه» است و فرصتی برای جلب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.
رئیس جمهور با تأکید بر گسترش همکاری دو طرف در حوزه انرژی، توافق بر این برنامه را گامی مثبت در جهت افزایش اهمیت انرژی جهانی و توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژی های تجدیدپذیر برشمرد و سرمایه گذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد را برای ارتقای نقش این مناطق در تولید و تجارت بین‌المللی پرفایده دانست.
او همچنین خاطرنشان کرده است: راه ارتقای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش زمینه های نفع مشترک بین ملت‌هاست و پیوند متقابل امنیت و توسعه از طریق چندجانبه گرایی، ضامن صلح و پیشرفت جامعه بشری است و در مذاکرات بین سران دو کشور، طرفین، همیشه بر تقویت همکاری راهبردی بین دو کشور تأکید کرده اند و امروز دو کشور در شرایط مناسبی برای برداشتن گام بلندتری در این مسیر هستند.
به گفته وی، در پی بحث و بررسی پیرامون برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین، وزارت امور خارجه مأموریت یافت که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلند مدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند. حال باید دید پیمان دوباره ایران با یار قدیمی خود چه منافع بلندمدتی در پی دارد؟ 


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین