پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 8:11:14 PM
دکتر موسی غنی‌نژاد در گفت‌وگو با اقتصادنامه مطرح کرد:

موسی غنی‌نژاد با اشاره به نگاه حاکم بر مدیریت اقتصاد کشور افزود: دستگاه‌های دولتی و سیاستگذاران ما فضا را برای فساد و بهره بردن از رانت ایجاد کرده و مردم را تشویق به سفته‌بازی می‌کنند و جالب است که علیه کسانی که وارد بازی آنها شده‌اند نیز حکم صادر می‌کنند.
راه نجات کشور اجرا کردن اصول اقتصاد آزاد است
دکتر غنی‌نژاد در گفت‌وگو با اقتصادنامه اظهار کرد: شنیدن خبر اعدام افرادی که اقدام به خرید خودرو کرده بودند برای من حیرت‌آور بود چراکه که خود سیاستگذاران این فضا را به وجود آورده و بهتر است اشکالات را در نوع سیاستگذاری خود جستجو کنند نه رفتار مردم.
او افزود: با توجه به این وضعیتی که پیش می‌رویم هراس آن را دارم تا طی روزهای آینده شاهد دستگیری سلطان سهام نیز باشیم. امروزدولتمردان مردم را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق می‌کنند اما فردا ممکن است آنان را به جرم همین سرمایه گذاری محاکمه کنند.
غنی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که کشور با کدام نظام اقتصادی مدیریت می‌شود؟ افزود: آن گونه که در تخصص من است اصولی از اقتصاد آزاد را در نوع سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی‌ها نمی‌بینم. شاید برخی بگویند که مدیریت اقتصادی کشور بر مبنای سیاست‌های سوسیالیستی است اما باید گفت که سوسیالیست‌ها بر یک اصول سیاستگذاری کرده و روی آن اصول پافشاری می‌کنند. در حالی که نوع تصمیم سازی‌ها در عرصه مدیریت اقتصادی کشور هیچ شباهتی با سوسیالیسم نیز ندارد. 
غنی‌نژاد گفت: شرایط کنونی کشور را از نظر مدیریت اقتصادی نرمال نمی‌بینم و بسیار نگران آینده هستم. چراکه سیاستگذار نمی‌خواهد بپذیرد که اشتباه می‌کند و بدتر از آن روی این اصول اشتباه پافشاری به خرج می‌دهد.
او افزود: اگر امروز فسادی در کشور می‌بینیم یا مواجه با توزیع رانت بین افرادی که دارای نقدینگی هستند هستیم نتیجه نوع سیاستگذاری های اقتصادی است. در اقتصادی که آزاد نباشد و بوروکراسی شدید بر آن حاکم شود فساد سیستماتیک به وجود می‌آید. به عنوان مثال در همین قضیه بازار خودرو می‌بینیم که خودروسازان حتی اجازه ندارند که محصولی را تولید می‌کنند قیمت گذاری کرده و روانه بازار کنند. نتیجه این می‌شود که خودرو با قیمت‌های غیرواقعی به مردم فروخته شده و در بازار با قیمتی بالاتر به دست مصرف کنندگان واقعی می‌رسد. 
این اقتصاددان افزود: آنچه که من در بدنه مدیریت کشوری مشاهده می‌کنم این هست که قد و قامت سیاستگذاران نسبت به سال‌های قبل کوتاهتر شده و افرادی در رأس کار قرار گرفته‌اند که حتی مفاهیم اولیه اقتصادی را بلد نیستند. این افراد در ستادهای مختلف تنظیم بازار و قیمت حاضر شده و برای محصولی که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تولید می‌کنند به اظهار نظر می‌پردازد.
غنی‌نژاد افزود: در اقتصادی که رقابت حاکم نباشد کیفیت حضور ندارد اگر بازار تعیین کننده قیمت نشود فساد حاکم خواهد شد.
این اقتصاددان با ذکر خاطره‌ای افزود: سال گذشته در جریان همایشی اقتصادی اقتصاددانان کشور از جمله دکتر مسعود نیلی نگاه خود را در خصوص آسیب شناسی مدیریت اقتصادی بیان کردند. در آن زمان آقای لاریحانی رئیس مجلس بود. وقتی که نوبت به ایشان رسید پشت تریبون رفتند و به صراحت گفتند اقتصاددانان بهتر است بر اساس سیاست‌های ما نظر بدهند و نسخه بنویسند نه بر اساس آنچه که در کتاب‌ها خوانده‌اند.
غنی‌نژاد گفت: طبیعی است که وقتی مدیران ارشد کشور چنین دیدگاهی داشته باشند اصول بدیهی و اولیه علم اقتصاد به حاشیه رفته و عملاً افرادی روی کار می‌آیند که نظر آنان را تأیید کنند نه واقعیت‌های اقتصادی کشور را. 
غنی‌نژاد بار دیگر تاکید کرد: راه نجات کشور در شرایط کنونی اجرای علم اقتصاد و سپردن بازار به اقتصاد آزاد است در غیر این صورت شاهد این خواهیم بود که هرچند وقت یک بار سلطانی در بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آید، محاکمه شود و این داستان ادامه خواهد داشت.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین