پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:33:15 PM
رئیس جمهور ی در جلسه امروز هیات دولت بر فروش سهام بنگاه‌های دولتی در بورس تاکید کرد

رئیس جمهوری اعلام کرد: جدای از بخش مالیات و درآمدهایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.  
پمپاژ خونِ جدید به بورس

به گزارش اقتصادنامه، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت امسال با شیوع گسترده کرونا در کشور مواجه بودیم و این در تمام مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما تأثیرگذار بوده است، گفت: علیرغم این شرایط براساس گزارش وزیر اقتصاد و دارایی در این دو ماه واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۱ درصد رشد داشته و ۱٫۷ دهم میلیارد دلار ارز برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

روحانی خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند مطمئن باشند که بخش اقتصادی دولت تمام تلاش خود را برای صادرات کالا، ورود ارز به کشور و تخصیص عادلانه کالا به بخش‌های هدف به کار خواهد گرفت؛ مردم اطمینان داشته باشند که دولت از تمام توان و کوشش برای رفع ضروریات آنها و جلوگیری از ایجاد مشکل در زندگی آنها استفاده خواهد کردرئیس جمهور با اشاره به اینکه تأمین بودجه کشور در سال جاری با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، کار آسانی نیست، گفت: با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده بدون اینکه استقراضی از بانک مرکزی داشته باشیم، بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.

روحانی افزود: جدای از بخش مالیات و درآمدهایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بازار بورس برای تقویت نیاز به خون جدید دارد و این سهام جدید و نو است بویژه سهامی که شناسنامه‌دار و سودآور هستند، می‌توانند بورس را به خوبی تقویت کند.

روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با بورس آشنا شده و در آن وارد می‌شوند، اظهار امیدواری کرد که شورای عالی بورس به این امید مردم توجه داشته و آن را تقویت کند، چرا که بازار سرمایه یک بازار مهمی است که باید آن را به درستی مدیریت کرده و از آن مراقبت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک بخش از تأمین بودجه و نیازمندی‌های دولت از طریق فروش سهام است، گفت: اگر اجرای بودجه به این اقدام نیاز نداشت هم باز توسعه بورس و فروش سهام از اصول اساسی اقتصادی دولت بشمار می‌رفت، چرا که می‌خواهیم اقتصاد را به مردم واگذار کنیم.

روحانی افزود: باید اقتصاد را از بخش دولت و شبه دولت گرفته و به دست مردم بسپاریم که یک بخشی از آن با فروش سهام و بخشی دیگر از طریق اوراق قرضه انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تصمیم ما این است در خرداد ماه جاری از اوراقی که منتشر می‌شود مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی اختصاص پیدا کند که این باعث می‌شود تحرک بسیار خوبی در این بخش بوجود بیاید.

روحانی با بیان اینکه می‌خواهیم امسال، سال افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های گوناگون در کشور باشد و در این راستا تلاش می‌کنیم، گفت: در ۲ ماهه اول امسال با وجود سختی‌هایی که داشتیم تلاش کردیم تا هر هفته یک افتتاح مهم به صورت ویدئو کنفرانس داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش آب و برق تصمیم داریم امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب ۲۵۰ طرح را افتتاح کنیم، اظهار داشت: در مجموع دولت تلاش می‌کند تا در سال جاری ۸۰۰ طرح و پروژه مهم را در کشور به بهره‌برداری و افتتاح برساند.

روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی در سال گذشته و ماه‌های اولیه امسال توجه ویژه‌ای برای انجام دقیق نظارت‌ها و وظایف خود داشته است،‌ گفت: اقدام بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی و هدف‌گذاری نسبت به تورم بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی جزو بخش‌هایی است که در کنترل تورم و ایجاد انضباط مالی در کشور نقشی اساسی ایفا می‌کند؛ این در حالی است که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ موفقیت در زمینه کاهش تورم همراه با امیدی که در مردم ایجاد شده بود به واسطه انضباط مالی بدست آمد.

روحانی تصریح کرد: امروز تورم برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها در این ماه براساس اعلام مرکز آمار از ۳۰ درصد وارد کانال ۲۰ درصد یعنی حدود ۲۹ درصد شده است و این بسیار خوب است و باید تلاش کنیم تا پایان سال این رقم به ۲۰ درصد برسد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در ۲ ماهه اول امسال بخاطر شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بود، اظهار کرد: خوشبختانه این بیماری مقداری در کشور ما و منطقه کنترل شده و به تدریج مرزها در حال گشایش و صادرات در حال انجام است.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین