شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 7:20:51 AM
مهدی نصرتی در گفت‌وگو با اقتصادنامه:

مهدی نصرتی اقتصاددان تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات برای کسب و کارهای کوچک در شرایط ناشی از ویروس کرونا که بانک صادرات اجرایی کرده، یاری‌دهنده مشاغل کوچک دانست و پیشنهاد کرد این تسهیلات هدفمند ارائه شود.
تنفس بانک صادرات در خصوص اقساط تسهیلات یاری‌دهنده مشاغل کوچک است

مهدی نصرتی در گفت‌وگو با اقتصادنامه درباره درخواست تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات برای کسب و کارهای کوچک در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا که بانک صادرات برای آن سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: مهلت سه ماهه‌ای که بانک صادرات برای بازپرداخت اقساط به مشتریانش داده و همچنین بسته حمایتی که در قالب تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده ارائه می‌دهد رویکرد خوبی است که بنگاه‌های اقتصادی از جمله بانک‌ها در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود انجام می دهند و چنین اقداماتی در همه جای دنیا مرسوم است و کمک بسیاری به مشاغل کوچک خواهد کرد.

او افزود: اقتصاد، چرخه ای به هم پیوسته است و آسیب در یک بخش به سایر بخش ها هم سرایت می کند. در نتیجه اتخاذ چنین رویکردی می تواند یاری‌دهنده اقتصاد کل کشور باشد. البته هزینه های خود را هم دارد و حجم مطالبات وصول نشده بانک ها را افزایش می دهد.

نصرتی ادامه داد: در شرایط کنونی چاره ای جز مدارا نیست. ما همانند همه دنیا گرفتار بحران شده ایم و ناگزیر از رویارویی با آن هستیم. البته در این بین این نکته هم وجود دارد که بسیاری از وعده های بانک ها اصلا اجرا نمی شود یا ناقص اجرا می شود و یا مشتریان را در جریان اجرا به مشقت می اندازد. چنین مواردی است که اعتبار وعده ها را خدشه دار می کند.

او در ادامه پیشنهاد کرد: در این بین خوب است تسهیلات این چنینی هدفمند ارائه شود، چون میزان آسیب دیدگی اقشار جامعه از شیوع کرونا به یک میزان نیست. برخی بیشتر آسیب دیده اند و برخی کمتر. برخی حتی سود هم کرده اند. بانک‌ها اگر در ارائه تسهیلات و امتیازات چنین موردی را در نظر بگیرند بیشتر می توانند در حل مشکلات مثمرثمر باشند.

نصرتی ادامه داد: به طور مثال مجموعه کارمندان دولت نه تنها با کاهش درآمد رو به رو نشده اند، بلکه ساعات کاری آنها هم کمتر شده است پس این قشر نیازی به تسهیلات ندارد. یا مراکز فروش مواد غذایی از جمله فروشگاه ها زنجیره ای و یا سوپرمارکت ها نه تنها آسیب ندیدند، بلکه فروششان بیشتر هم شده است. در مقابل اینها بخش گردشگری، خدمات و پوشاک هستند که آسیب‌های شدیدی را متحمل شده اند.

به گزارش اقتصادنامه، این مهلت به ۱۰ رسته شغلی شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.

بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده، اقساط وام‌های قرض‌الحسنه ماه‌های اسفند ٩٨، فروردین و اردیبهشت ٩٩ تمامی اشخاص در بانک صادرات ایران به طور خودکار و بدون نیاز به مراجعه مشتریان به شعب، به مدت سه ماه به تعویق خواهند افتاد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین