پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 7:11:24 PM

اخیرا توضیح جدیدی در مورد ضرورت حذف چهار صفر از پول ملی مطرح شده است، و آن زیبا سازی پول و راحتی استفاده از آن است با کاهش تعداد صفر ها... صحیح است که رقم های موجود هزینه بودجه یا ارقام دیگری که مطرح می شود سر گیجه آور هستند، رقم ها هزار میلیارد میلیارد و مانند آن. 
حذف چهار صفر و زیبا سازی

به گزارش اقتصادنامه، اما مشکل واقعی این ارقام نبوده و بلکه ساز وکاری است که این ارقام را به اینجا رسانده است. مشکل اصلی عواملی است که سبب شده به صورت مداوم پول کشور از پایه و مبنا تهی و بی ارزش شود و به وضع رقت بار موجود دچار گردد. مشکل اصلی عواملی هستند که از یک طرف برای ده ها سال منجر به افزایش نقدینگی شده و از طرف دیگر منجر به رکود بلند مدت و بعضا تنزل تولید ملی گردیده است. متاسفانه برای ده ها سال هر دو این پدیده ها و عوامل پشت پرده آنان از طرف بخش سیاسی انکار شده و مورد چشم پوشی قرار گرفته اند.
حال که اکثر کارشناسان همنظر هستند که حذف صفر ها اثر واقعی مثبتی به همراه ندارد، به نظر می رسد سیاستمداران هم همین نظر را دارند و در نتیجه زیباسازی را به عنوان دلیل این اقدام مطرح می کنند.
اگر ما به خیابان فردوسی مراجعه کنیم تعداد زیادی افراد را می بینیم که به فروش اسکناس مشغول هستند. از اسکناس دوران قاجار گرفته تا انواع اسکناس های دوران پهلوی و جمهوری اسلامی. برخی از اسکناس های هزار تومانی هست که قیمت چند میلیون تومانی دارند. نکته ای که برای سال ها مورد توجه اینجانب بوده این بود که همه این اسکناس ها از نظر طراحی و رنگ آمیزی حقیقتا زیبا بوده و کار های هنری فاخری هستند. 
دلار آمریکا و پول های کشور های پیشرفته برای سال های متمادی فقط یک رنگ و یک طرح ثابت و ارقام اسمی روی جلد ثابتی داشته اند. بزرگترین رقم روی اسکناس دلار صد دلار است. اینجانب زمانی که قبل از انقلاب برای ادامه تحصیل به خارج می رفتم پس از طی مراحل قانونی در وزارت علم نامه ای برای اجازه خرید ارز از بانک مرکزی به من دادند و من با نامه به بانک مرکزی مراجعه کردم و اسکناس هزار دلاری در خواست کردم! چون بزرگترین اسکناس داخلی هم هزار تومانی بود. وقتی به من گفته شد چنین اسکناسی ندیده اند برایم باور کردنی نبود. هنوز بزرگترین اسکناس رایج دلار همان صد دلاری است. 
اما زیبایی پول های ایران سبب شده که جمع آوری آن خود یک حرفه برای کلکسیون دار ها باشد و به کسب و کار پر رونقی در کنار خیابان فردوسی تبدیل شود، غیر از این امتیازی نداشته. 
این برنامه زیبا سازی جدید شاید مشکلی را حل نکند.
علاوه بر مشکلات مختلفی که بعضا بسیار بحث شده یک عامل نگرانی مراحل اجرا است. ملاحضه کنید چند سال است یک کارت ملی جدید قرار بوده صادر شود و برای بسیاری از جمله اینجانب از همان زمان شروع تا کنون ده هابار مراجعه به مراکز ثبت اسناد و مشکلات مختلف را به همراه داشته و هر بار هم در این مراکز با تجمع مراجعین که وضع مشابه داشته اند روبرو شده ام. آخرین بار شنیدم که واردات کاغذ مربوط به تولید کارت ها مشکل داشته و فرایند طولانی شده است.
تهییه اسکناس جدید و تبدیل قرار دادها و اسناد با ریال موجود به پول جدید قرار است پنج سال به طول انجامد و این امر سردر گمی و مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت. این امر به احتمال قوی موجب کمبود اسکناس های قدیم یعنی رایج موجود هم خواهد شد و بانک مرکزی با مشکل ضرورت چاپ دو نوع اسکناس رو برو خواهد بود، یعنی اسکناس های زیبای موجود و اسکناس های زیبای جدید. هم اکنون نیز بانک مرکزی طی چند سال اخیر اقدام به ایجاد محدودیت های مختلف در استفاده از پول داخلی کرده است که بسیاری از این محدودیت ها خود آسیب ساز هستند، مشکلات و سر در گمی جدید در استفاده از پول ممکن است مشکلات جدیدی را به همراه بیاورد که در شرایط موجود و مشکلات همه جانبه دیگر شاید بهتر باشد ارقام زشت را تحمل و این مشکلات را مضاعف نکنیم.
اصلاحات پولی ضروری است، لا اقل به تجربه نسبتا موفق ترکیه توجه کنیم و در موقع مناسب یک برنامه اصلاحات اقتصادی، بودجه ای، مالی، مدیریتی، و پولی مناسب را به اجرا بگذاریم. این اقدامت بایستی با هم انجام شود تا موفق شود، و ظاهرا اکنون فصل آن نیست.

من سابقه قابل ملاحظه ای در امر بودجه کشور داشتم.بنابر این این مطلب که اینجا می گویم از روی بی اطلاعی نیست. برای مثال اگر یک رقم بودجه فرضا ۳۲ هزار میلیارد است چرا به این صورت سر گیجه آور می نویسند؟
۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
می شود این رقم را به صورت
3.2E13
یا
۳/۲ * (۱۰^13)

یا فرضا اگر رقم ۳۲۷۸ هزار میلیارد است به جای
۳۲۷۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
یا نوشتن ۳۲۷۸۰۰۰ با اضافه کردن توضیح در بالای صفحه که ارقام به میلیارد ریال است، یعنی روشی که به کار می رود، آن را
به صورت ساده و قابل فهم

3.278E15
یا

۳/۲۷۸*(۱۰^۱۵)

نوشت و قال قضییه را کوتاه کرد. این نوع اعداد امروزه برای دانش آموزان دبیرستان هم قابل فهم است و ماشین حساب ها هم نشان می دهند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین