پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 5:01:05 PM
معاون سیف اعلام کرد:

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به عملکرد معاملات آپارتمان های تهران در ده ماهه سال جاری گفت: رونق در بخش مسکن شکل گرفته و سال آتی رونق قوی تری در این بخش خواهیم داشت.
پیش‌بینی رشد اقتصادی بیش از ۷ درصد در پایان ۹۵/ رونق نسبی معاملات مسکن

به گزارش اقتصادنامه، پیمان قربانی در نشست خبری که با عنوان تشریح سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی در بانک مرکزی برگزار شد به ایراد سخنانی در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: تا 23 بهمن ماه سال جاری 151.1 هزار میلیارد ریال به 21.8 هزار بنگاه کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در سیاست های اعتباری، رونق بخشی به مسکن اولویت بانک مرکزی بود، افزود: معرفی ابزار جدید مالی، کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن و تقویت منابع مالی و افزایش تسهیلات در دستور کار قرار گرفت.

وی توقف پرداخت خط اعتباری به مسکن مهر را بعنوان یکی از برنامه های بانک مرکزی برشمرد و گفت: نرخ های سود تسهیلات مسکن در کنار ارقام تسهیلات مسکن برای مردم از اهمیت برخوردار است از همین رو برای رفع نیاز مردم براساس مصوبات شورای پول و اعتبار نرخ را کاهش دادیم. نرخ ها از 7 تا 11 درصد در قالب های مختلف است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی عملکرد معاملات آپارتمان های تهران را در ده ماهه سال جاری بیانگر رشد 7.9 درصدی در معاملات و 5.2 درصدی در قیمت دانست و گفت: رونق در بخش مسکن شکل گرفته و سال آتی رونق قوی تری در این بخش خواهیم داشت. البته معاملات از روند فصلی در کشور تبعیت می کند.

* 36 هزار نفر تسهیلات 10 میلیونی ازدواج دریافت کردند

قربانی همچنین گفت: در 9 ماهه امسال بیش از 36 هزار نفر تسهیلات 10 میلیونی ازدواج دریافت کرده اند که ارزش کل تسهیلات 58.7 هزار میلیارد ریال است.

وی به تشریح سیاست بانک مرکزی در حوزه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد پرداخت و ادامه داد: در این حوزه بانک ها و موسساتی که قبلا مجوز نداشتند را به زیر چتر نظارتی بانک مرکزی اضافه کردیم و با جدیت بیشتری درباره موسسات غیرمجاز برخورد می کنیم.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، شفاف سازی صورت های مالی بر اساس استانداردهای جهانی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در نظام بانکی است؛ این مهم برای تعاملات بین المللی نیز بعنوان یکی از پیش نیازها به حساب می آید. اقدامات بانک مرکزی در آینده با قوت بیشتر استمرار خواهد یافت.

*4 سیاست بانک مرکزی در حوزه ارز

قربانی همچنین در بیان عملکرد بانک مرکزی در حوزه سیاست های ارزی به کاهش تدریجی شکاف نرخ ارز، هدایت ارز صادرکنندگان به بازار ارز، به روزرسانی مقررات ناظر بر فعالیت صرافی ها و طراحی سامانه سنا اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام های پرداخت درمنطقه جزو کشورهای پیشتاز هستیم.

این عضو هیات عامل بانک مرکزی در ادامه به سامانه چکاوک هم اشاره کرد و افزود: چک های بین بانکی در فاز اول در این سامانه مورد عمل قرار گرفت که باعث جلوگیری از سواستفاده ها می شد. به تازگی نسخه سوم سامانه درحال مراحل نهایی است که با استقرار آن چک های داخل بانک ها نیز مورد کنترل بانک مرکزی قرار می گیرد و در سامانه لحاظ می شود.

*150 هزار حساب دولتی بسته شد

وی ادامه داد: انتظام بخشی به حساب های دولتی از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که با اجرایی شدن این سیاست به ثبات بودجه ای دولت کمک می شود. قبلا بیش از 220 هزار حساب دولتی در سطح کشور پراکنده بود که خزانه داری از این حساب ها اطلاعی نداشت.الان حساب ها از 220 هزار به 70 هزار کاهش یافته است.

به گفته قربانی، حقوق 1.5 میلیون نفر از کارمندان آموزش و پرورش به بانک مرکزی منتقل شده است و از این پس دیگر بانک های عامل نسبت به پرداخت حقوق این افراد اقدام نمی کند. بانک مرکزی تلاش دارد که حقوق سایر کارمندان دولتی در دستگاه های مختلف را در آینده راساً پرداخت کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه عدم شفافیت در حساب های دولتی با انتظام بخشی به حساب ها از طریق سامانه نسیم ساماندهی یافت، گفت: این کار از مفسده های احتمالی هم جلوگیری می کند.

*سهم اسکناس از نقدینگی به 2.7 درصد رسیده است

وی بازسازی و بومی سازی سامانه های نظام های پرداخت مانند سامانه ساتنا را از دیگر اقدامات انجام شده در بانک مرکزی برشمرد و گفت: نتیجه عملی سیاست ها در این حوزه در گسترش خدمات الکترونیکی مشهود است. گسترش خدمات الکترونیکی به کاهش اسکناس و مسکوک در دست مردم ختم شد. و سهم اسکناس از نقدینگی را از بیش از 8 درصد به 2.7 درصد رسانده است.

تأمین مالی خریدهای تضمینی کالاهای اساسی و دارو از دیگر اقدامات بانک مرکزی و نظام بانکی است؛ قربانی در همین ارتباط گفت: از 182 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد برای خرید کالاهای اساسی از جمله خرید تضمینی گندم 69 هزار میلیارد ریال از طریق نظام بانکی تأمین شده است.

وی در توضیح انعکاس اقدامات بانک مرکزی در اقتصاد کشور اینطور توضیح داد که مهار تورم یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است. تورم در سال های 90 و 91  وضعیت بدی داشت ولی با اجرای سیاست های صحیح و سازگار روند نزولی تورم در کشور ایجاد شد که تورم در پایان دی ماه به 8.6 درصد رسید.

قربانی ادامه داد: البته بخاطر برخی سیاست های اجرایی شاهد افزایش جزئی تورم نقطه به نقطه بودیم ولی بعد از 25 سال امسال را با تورم تک رقمی به پایان خواهیم رساند. افزایش تورم نقطه به نقطه بخشی به خاطر تحولات ارزی بود که شوکی زودگذر تلقی می شود و بخش دیگر بخاطر رشد شاخص تورم تولید کننده بود.

*عامل اصلی رشد 7.4 درصدی اقتصاد گروه نفت بوده است

وی همچنین در توضیح عملکرد بانک مرکزی در حوزه رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در شش ماهه سال جاری 7.4 درصد است که منتج از رشد 5.4 درصدی فصل اول و 9.2 درصدی فصل دوم است. عامل اصلی رشد اقتصادی گروه نفت بوده است. به طور طبیعی در سال 95 باید سهم ارزش افزوده نفت بالا می بود چراکه امسال ظرفیت از دست رفته سال های قبل را بازپس گرفتیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: رشد در تمام گروه ها بهبود یافته است ولی در بخش معدن و ساختمان رشد منفی داشتیم البته از شدت منفی بودن رشد این بخش ها کاسته شده است. روند صعودی در تمام بخش ها و گروه ها مشاهده می شود و انتظار می رود در اینده هم داشتیم. رشد اقتصادی در سال 95 بالای 7 درصد خواهد بود و پیش بینی های اولیه برای سال آینده بین 4 تا 5 درصد است.

* سال پایه بانک مرکزی امسال عوض می شود/ 95 سال پایه جدید

وی با بیان اینکه باید روند رشد غیرنفتی تقویت شود، افزود: برای رشد اقتصادی فصل سوم که تا پایان سال اعلام می شود محاسبات براساس سال پایه 1390 انجام خواهد شد. در سال جاری بانک مرکزی درگیر تغییر سال پایه به 1395 بودند که در سال آینده مقدمات آماری و سال پایه تورمی را براساس سال 95 انجام خواهیم داد.

* تازه ترین آمار از نقدینگی/ رکورد تازه در نقدینگی کشور

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین گفت: نقدینگی در پایان دی ماه به هزار و 196 هزار میلیارد تومان و پایه پولی 172.3 هزار میلیارد تومان و ضریب نقدینگی به 6.9 درصد رسیده است. رشد 12 ماهه نقدینگی در پایان دی ماه به 26 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال 91 عمده رشد نقدینگی از پایه پولی بخاطر مسکن مهر بود، افزود: اما براساس برنامه ریزی ها اقدامات مناسبی برای کاهش شوک قیمتی حاصل از نفت و ارز و ... انجام شد.

* چرا دلار گران شد؟ / وعده بانک مرکزی برای ادامه روند نزولی ارز

قربانی درباره عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز گفت: در سال 95 و تا پایان دی ماه متوسط نرخ دلار 5.1 درصد بالا رفته است؛ حداکثر نرخ 10.9 درصد و حداقل 7.4 درصد رشد داشته است.

یکی از موضوعاتی که در اقتصاد مقاومتی باید اولویت بانک مرکزی باشد این است که شوک پذیری بازار ارز کم شود؛ معاون اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی از این مهم بعنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در بازار ارز نام برد و گفت: اربعین و سال میلادی، انتخابات ریاست جمهوری و تمدید برخی تحریم ها از مهمترین عوامل گرانی دلار بود ولی روند هم اکنون در بازار ارز نزولی شده که این روند ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیاس بازار ارز با کشور دیگر پرداخت و گفت: از مرداد 92 تا دی ماه 95 ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار 90.8 درصد، دلار کانادا 27 درصد و یورو 25.3 درصد ولی ریال ایران 22.9 درصد بوده است. روند افزایش دلار جهانی بوده است. در ارزیابی عملکرد بانک مرکزی باید به این مسائل توجه شود.

* دلار در معاملات ایران کمرنگ شد

قربانی با تأکید براینکه در سطح معاملات تجاری نقش دلار بسیار کمرنگ شده است، افزود: ولی در سطح جامعه هنوز این ذهنیت بین مردم ایجاد نشده است که باید نقش دلار در معاملات کمرنگ باشد.باید نقش دلار در انتظارات متناسب با تجارت خارجی باشد. در تجارت خارجی هم اکنون دلار نقشی ندارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا کمرنگ شدن دلار در معاملات جهانی به مثابه انعقاد پیمان های پولی دو یا چند جانبه با کشورهای مختلف است؟ گفت: عملکرد در بازار ارز مطلوب و شفاف است. تغییرات ایجاد شده در بازار ارز هم مانند سایر کشورها است. وقتی در تجارت خارجی نقش دلار  کم شده باید در انتظارات هم کم شود. می توانیم پیمان های پولی هم در برخی مقاطع با برخی کشورها داشته باشیم.

* واحد پول ایران چه زمانی تغییر می کند؟

قربانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه بانک مرکزی چه زمانی مشخصاً واحد پول ملی را از ریال به تومان تغییر می دهد؟ گفت: جهت تسهیل مبادلات مصوبه دولت در این زمینه تصویب شد که به جای ریال از تومان استفاده شود. تغییر واحد پول باید به تصویب مجلس برسد. تا زمانی که مجلس مصوب نکند اقدامی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: رفرم پولی نیازمند اقدامات گسترده ایست که باید مراحل قانونی آن انجام شود و سامانه های مربوطه نیز اصلاح شود. این عملیاتی است که باید هنگام آماده بودن کشور سراغ آن برویم البته با کاهش هایی که در حوزه تورم و نقدینه خواهی داشتیم مقدمات اولیه فراهم شده است و نیاز به رفرم پولی کمرنگ شده است. درآینده اگر ترکیب پولی اسکناس در کشور داشته باشیم می توانیم قدم هایی در این زمینه برداریم.

* چرا ارز در سال 95 تک نرخی نشد؟

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ارتباط با اینکه چرا ارز در سال جاری علی رغم وعده های داده شده در دولت و بانک مرکزی تک نرخی نشد گفت:

وی همچنین درباره برنامه بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود اظهار داشت: نرخ سود واقعی برای سپرده ها باید مثبت باشد تا سرکوب مالی نداشته باشیم اما در عین حال باید حد مناسبی را مد نظر قرار دهیم و باید در تصمیمات شرایط بانک ها و فعالان بازار پول را مد نظر قرار دهیم. تصمیمات را ادامه می دهیم و اگر قرار باشد تغییراتی صورت گیرد، اعلام می کنیم.



منبع: تسنیم

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین