يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 8:37:59 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10855
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 ارديبهشت 1399-5:59
  • کاربر:
سایپا پراید هاچ بک را هم حذف کرد

سایپا به تولید دومین محصول از خانواده پراید نیز پایین داد تا حالا دیگر فقط یک گام تا وداع کامل با این یادگار کره ای فاصله داشته باشد. بنابر گفته مدیرعامل سایپا، پنج شنبه گذشته تولید پراید 111 برای همیشه متوقف شده و تنها مدل باقیمانده از این خودرو (131) نیز تیر ماه امسال از چرخه تولید حذف خواهد شد.
شام آخر مهمان کره ای

با اعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تولید یکی دیگر از اعضای خانواده پراید برای همیشه به پایان رسید تا این محصول نوستالژیک، پر حاشیه و البته قدیمی و ضعیف (از بعد کیفی) یک قدم دیگر به وداع با صنعت خودرو ایران نزدیک شود. بنابر اعلام میرجواد سلیمانی، سایپا آخرین پراید 111 یا همان هاچ بک خود را پنج شنبه گذشته به تولید رساند تا حالا فقط یک مدل دیگر از این محصول در سبد تولیدات دومین خودروساز بزرگ کشور موجود باشد. سایپا که پیش تر مدل 132 را نیز از چرخه تولید خارج کرده بود، در حال حاضر از خانواده سواری های پراید، فقط مدل 131 را تولید می کند و بس. الیته پراید 131 نیز مدت زیاد دیگری میهمان نارنجی های جاده مخصوص نخواهد بود. طبق وعده سایپا، تولید پراید 131 نیز در تیرماه امسال به پایان خواهد رسید تا این سوغات کره ای، پس از حدودا دو دهه و نیم، با خودروسازی ایران وداع کند.

البته زمزمه هایی مبنی بر ادامه تولید پراید برای بازارهای صادراتی و هچنین وانت پراید به گوش می رسد، با این حال گمان می رود آنها نیز دوام چندانی نخواهند داشت.

حذف پراید از خودروسازی ایران، سال هاست مطرح می شود و خیلی ها معتقدند این خودرو نه حالا بلکه باید چندین سال پیش راهی موزه می شد. سطح کیفی نامناسب، سهم زیاد در تصادفات، ایمنی کم و قدیمی بودن تکنولوژی، از جمله مهمترین دلایل کارشناسان، شهروندان و حتی برخی فعالان صنعت خودرو برای حذف این محصول از چرخه تولید به شمار می روند. فشارها بابت کنار گذاشتن پراید از سال ها پیش وچود داشته، اما سایپایی ها هر بار از زیر بار آن شانه خالی می کردند، تا اینکه سال گذشته با حذف مدل 132 این خودرو، یک گام در مسیر حذف آن برداشتند. حالا نیز تولید پراید هاچ بک هم به پایان رسیده و در تیر ماه نیز تولید آخرین مدل آن متوقف خواهد شد تا خودروسازی ایران با پر تیراژترین و طبعا پر فروش ترین محصول تاریخ خود وداع کند. پراید اوایل دهه 70 وارد بازار خودرو ایران شد و هرچند اوایل به نوعی زیر سایه پیکان قرار داشت، اما رفته رفته خود را بالا کشید. با حذف پیکان در اردیبهشت 84، پراید که حالا دیگر رقیب قدرتمند خود را در مقابل نداشت، در آستانه تبدیل شدن به بازیگر اصلی صنعت و بازار خودرو ایران قرار گرفت.

دیری نپایید که این اتفاق رخ داد و پراید توانست سهمی بزرگ از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد. این موضوع یش از هر چیز دیگری ریشه در قیمت پایین تر پراید در مقایسه با سایر خودروها داشت. هرچند پراید در این سال ها و به ادعای سایپا با بهبود کیفی مواجه بوده، اما بسیاری از مشتریان و حتی فعالان صنعت خودرو معتقدند مدل های نخستین این خودرو که از کره وارد کشور شدند، سطح کیفی بهتری داشتند. با وجود آنکه پراید پرفروش ترین محصول تاریخ خودروسازی کشور به حساب می آید، اما مشتریان تقریبا هیچ وقت از کیفیت و قیمت مدل های تولید داخل آن رضایت نداشتند و هرچه این محصول بیشتر تولید شد، نارضایتی ها از آن نیز بالاتر رفت.

این یادگار کره ای که البته ریشه آبا و اجدادی اش به فوردموتورز آمریکا می رسد، با قیمتی حول و حوش پنج میلیون تومان در بازار ایران استارت زد و حالا که در آستانه وداع کامل با صنعت خودرو کشور قرار دارد، محصولی تقریبا 70 میلیون تومانی است، آن هم با کیفیتی احتمالا کمتر از دوران اولیه ورودش به ایران.

هرچه هست، گویا قرار است جای خالی پراید به واسطه رشد تولید تیبا و ساینا پر شود، خودروهایی که اگر سطح استاندارد در کشور کمی بالاتر بود، حالا آنها نیز باید به همراه جدشان راهی موزه می شدند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین