چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 شمسی /5/1/2024 11:18:21 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10854
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 ارديبهشت 1399-5:58
  • کاربر:
کلاف سردرگمی که پیچیده تر شد

قیمتگذاری خودرو هنوز هم علامت سوال این روزهای خودروسازان و شهروندان است و هر دو طرف چشم انتظار و البته نگران تصمیم نهایی در این ماجرا هستند. طبق آخرین اخبار، قرار است دستورالعمل جدید قیمتگذاری، در کمیته خودرو مورد بررسی قرار گیرد، ضمن آنکه شورای رقابت هم فرمول پیشنهادی خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است.
سرنوشت مبهم قیمتگذاری خودرو

در حالی که وارد دومین ماه از سال جدید شده ایم، هنوز تصمیم نهایی برای چگونگی قیمتگذاری خودروهای داخلی برای امسال اتخاذ نشده است. تا دیروز صحبت از ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان مراجع قیمتگذاری خودرو بود و حالا پای کمیته خودرو به میان آمده است. این در شرایطی است که شورای رقابت نیز پس از یک سال و نیم دوری، به عرصه قیمتگذاری بازگشته و حتی دستورالعمل خود را هم تدوین و در اختیار ستاد تنظیم بازار گذاشته است.

هفته گذشته و در شرایطی که گمان می رفت سیاست دستوری دولت همچنان در عرصه قیمتگذاری ادامه یابد، خبر رسید ستاد تنظیم بازار قصد دارد در اولین جلسه سال جدید خود، دستورالعمل تعیین قیمت خودروها را تدوین کند. با این حال، گویا آن جلسه سرانجامی نداشته، چه آنکه اعلام شد در جلسات بعدی نسبت به تعیین دستورالعمل اقدام می شود. فعالان صنعت خودرو و شهروندان منتظر بودند تا با برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار طی هفته جاری، تکلیف خود را در مسئله قیمتگذاری بدانند، اما خبر رسید تعیین قیمت مرجعی جدید  پیدا کرده است. آن طور که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد، ظاهرا در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شده موضوع قیمتگذاری خودروهای داخلی، در کمیته خودرو مطرح شود. به گفته وی، کمیته خودرو قرار بوده امروز تشکیل جلسه داده و موضوع قیمتگذاری را مورد بررسی قرار دهد. این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از جلسه کمیته خودرو به بیرون درز نکرده، هرچند به نظر می رسد فعلا تصمیم نهایی در مورد دستورالعمل قیمتگذاری برای سال جدید اتخاذ نشده است. این موضوع را می توان از اظهارات رضا شیوا رییس شورای رقابت نیز متوجه شد.

شورای رقابت که اواسط سال 97 و با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از قیمتگذاری خودرو کنار گذاشته شد، حالابه نوعی بازگشته و حتی نماینده آن نیز در جلسات ستاد تنظیم بازار شرکت کرده است. آن طور که رییس شورای رقابت اعلام کرده، این شورا اصلا نباید از قیمتگذاری خودرو کنار می رفته و برداشت نادرست وزیر صنعت،معدن و تجارت وقت (محمد شریعتمداری) از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، باعث دوری یک سال و نیمه این نهاد از قیمتگذاری خودرو شده است. شیوا این را هم گفته که شورای رقابت دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده و منتظر پاسخ است.

با بازگشت شورای رقابت، حالا کلاف سردرگم قیمتگذاری خودرو پیچیده تر از قبل نیز شده است. در واقع مشخص نیست از این جمع مدعی (ستاد تنظیم بازار، کمیته خودرو، شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) سرانجام کدام یک سکان قیمتگذاری خودرو را در دست خواهند گرفت. شاید هم قرار است این مربع دولتی-حاکمیتی با خرد جمعی، دستورالعمل قیمتگذاری خودرو برای سال 99 را تدوین کنند، که در این صورت شاهد اختلاف نظرهای زیادی خواهیم بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین