چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 3:18:11 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10853
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 ارديبهشت 1399-5:56
  • کاربر:
احتمال رشد دوباره قیمت وجود دارد

آغاز به کار بازار خودرو در سال جدید، با کاهش قیمت همراه شد، اتفاقی که به نظر می رسد از ناحیه پایین آمدن تقاضا رخ داده است. البته به نظر می رسد اوضاع فعلی بازار خودرو موقتی است و این احتمال که قیمت ها در آینده دوباره رشد کنند، وجود دارد.
آرامش کرونایی بازار خودرو

بازار خودرو کشور پس از چند هفته تعطیلی و با پایان قرنطینه اش، باز شد تا مشخص شود قیمت ها در مقایسه با پیش از سال، کاهشی نسبی داشته اند. بازار خودرو هر ساله پس از اتمام تعطیلات نوروزی، فعالیت خود را آغاز می کرد و طی یکی دو سال گذشته نیز بازگشایی بازار معمولا با افزایش قیمت همراه بود. امسال اما شیوع ویروس کرونا در کشور، به نوعی ترمز قیمت ها را کشید و اجازه نداد منحنی قیمت به روند صعودی خود ادامه دهد. ورود کرونا به ایران رسما اوایل اسفند اعلام شد و با گذشت چند روز و جدی شدن ماجرا، کم کم از مراجعات مردمی به مراکز فروش از جمله بازار خودرو کاسته شد و تقاضا پایین آمد. کاهش تقاضا سبب شد منحنی قیمت خودروهای داخلی نیز که در بهمن ماه صعودی بزرگ را تجربه کرده بود، متوقف و حتی رو به نزول رود. افت قیمت ها البته به حدی نبود که صعودهای قبلی را تجربه کند. در واقع کرونا به نوعی مانع انفجارهای قیمتی بزرگتر در بازار خودرو شد، ضمن آنکه البته با توجه به کاهش تقاضا، قیمت ها کاهشی نسبتا اندک را هم به خود دیدند.

با شروع تعطیلات نوروزی، بازار خودرو تعطیل  شد و انتظار می رفت با شروع هفته سوم فروردین، ضمن ازسرگیری معاملات، قیمت ها نیز صعود کنند. این انتظار صعود از آن جهت بود که رشد قیمت در بازارهای ارز و سکه رخ داد،ضمن آنکه به هر حال افزایش تقاضا با آغاز معاملات در بازار پس از تعطیلات نوروزی نیز پیش بینی می شد.با این حال اما اعمال محدودیت هایی از سوی ستاد مقابله با کرونا در آغاز فعالیت اصناف از جمله نمایشگاه های خودرو، قیمت ها را به نوعی فریز کرد. بازار خودرو حالا به تازگی فعالیت خود را در سال جدید آغاز کرده، آن هم با کاهش نسبی قیمت ها. با توجه به تداوم وجود خطر کرونا، همچنان خیلی ها ترجیح می دهند فعلا در بازار خودرو حضور پیدا نکرده و خرید و فروش را به آینده موکول کنند. البته در فضای مجازی تحرکاتی از سوی فروشندگان و خریداران انجام می شود، منتها با توجه به بسته بودن مراکز شماره گذاری، در آنجا نیز احتمالا رونق چندانی نیست.

اما مرور قیمت ها در آغاز به کار بازار خودرو حکایت از کاهشی اندک دارد. به عنوان مثال، پرایدی که از مرز 70 میلیون تومان هم رد شده بود، حالا کمی عقب نشسته و به کانال 60 تا 70 میلیون بازگشته است. باقی خودروها نیز کاهش قیمت هایی محدود را تجربه کرده اند که این موضوع می تواند به معنای تداوم اثرگذاری کرونا بر بازار خودرو باشد. این آرامش نسبی اما احتمالا از جنس قبل از توفان است و هیچ بعید نیست پس از کمرنگ شدن بحران کرونا، نمودار قیمتی باز هم صعود کند. این پیش بینی از آن جهت است که فاکتورهای اثرگذار بر رشد قیمت خودرو همچنان پابرجا هستند،از جمله محدودیت تولید، قیمتگذاری دستوری، تورم انتظاری و صعود بازارهای ارز و سکه. در واقع آنچه فعلا ترمز بازار خودرو را کشیده، کاهش تقاضا است که طبعا در پساکرونا، این عامل بازدارنده از بین خواهد رفت و آنجاست که رشد قیمتی دوباره احتمالا رخ خواهد داد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین