يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 5:27:04 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10852
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 ارديبهشت 1399-5:55
  • کاربر:
تحقیق و تفحصی جدید از صنعت خودرو در راه است

گویا تحقیق و تفحص از خودروسازی به جزء لاینفک ادوار اخیر مجلس شورای اسلامی تبدیل شده و قرار است در هر دوره و فارغ از بی نتیجه بودن موارد قبلی، این پروسه تکرار شود. اخیرا نیز یکی از منتخبان مجلس آینده تاکید کرده که باید انجام  تحقیق و تفحصی جدید در صنعت خودرو جزو اولویت های مجلس یازدهم باشد.
سرگرمی مجلسی

در حالی که هنوز آخرین گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت نشده و گزارش های قبلی نیز دردی از خودروسازی دوا نکردند، منتخبان مجلس یازدهم از همین حالا به فکر تحقیق و تفحص بعدی هستند. یکی از منتخبان مجلس یازدهم اخیرا در صفحه توئیتر خود نوشته که نظارت و بررسی عملکرد خودروسازان کشور جزو دغدغه های جمع قابل توجهی از نمایندگان منتخب است. سید نظام موسوی منتخب مردم تهران در انتخابات اسفند 98، از مستندی مربوط به صنعت خودرو (اختاپوس) نیز صحبت به میان آورده و تاکید کرده با دیدن آن به این نتیجه رسیده که تحقیق و تفحصی جدید از خودروسازی باید در اولویت های مجلس پیش رو باشد.

در باب اظهارات وی چند نکته وجود دارد. نخست اینکه آیا صرف دیدن یک مستند که آن هم حرف و حدیث های زیادی درباره ماهیت و پشت پرده اش وجود دارد، می تواند منجر به انجام تحقیق و تفحصی جدید از خودروسازی باشد؟

از طرفی، شهروندان و صنایع خودرو و قطعه کشور دقیقا چه نفعی از این همه تحقیق و تفحص برده اند که حالا نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی یازدهم نیز به دنبال گزارش جدید هستند ؟  گویا در هر دوره ای از مجلس، امر بر نمایندگان مشتبه می شود که ناجی خودروسازی و مشتریان آن هستند و می توانند با نفوذ به لایه های این صنعت، دردهایش را شناسایی و درمان کنند و ریشه فساد احتمالی را هم بخشکانند. از طرفی، مگر همین مجلسی ها پی در پی از لزوم خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو نمی گویند؟ مگر (به ادعای وزیر صنعت،معدن و تجارت) قرار نیست دولت سهامش را در ایران خودرو و سایپا واگذار کند؟  پس دیگر بحث نظارت بر عملکرد خودروسازی چیست؟ آیا واقعا نمایندگان قبلی و فعلی و آینده مجلس شورای اسلامی خود بهتر نمی دانند ریشه اصلی چالش های خودروسازی ایران، نفوذ سیاسیون (چه دولتی ها و چه مجلسی ها) در این صنعت است؟

نکته دیگر اینجاست که اساسا چرا باید اجرای یک پروژه تکراری در خودروسازی (تحقیق و تفحص) جزو اولویت های بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس پیش رو باشد؟ کشور به اندازه کافی دغدغه و چالش و مسئله دارد که تحقیق و تفحص از خودروسازان آن هم برای چندمین بار، لای آنها گم باشد. آیا بهتر نیست مسائلی بسیار مهمی مانند تداوم چالش های تحریم، کاهش شدید درآمد ارزی با توجه به بحران سقوط قیمت نفت، آسیب های فراوان ناشی از شیوع ویروس کرونا به اقتصاد کشور به ویژه کسب و کارها و...، جزو دغدغه های منتخبان مجلس باشد تا کاری تکراری و عبث مانند تحقیق و تفحص از خودروسازی؟

تا به امروز چندین تحقیق و تفحص از خودروسازی توسط مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف انجام شده و هیچ کدام هیچ گرهی از این صنعت باز نکرده اند. در هر یک از این گزارش ها به موارد مختلفی از فساد در خودروسازی اشاره شده، اما هیچ خبری رسمی مبنی بر اینکه با مفسدان (به زعم مجلسی ها) برخوردی قاطع صورت گرفته و ریشه فساد سوزانده شده، در دست نیست. بنابراین تضمینی وجود ندارد که تحقیق و تفحص جدید نیز سرانجام روشنی داشته باشد و به نظر می رسد تنها وقت نمایندگان و مردم را خواهد گرفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین