جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 12:03:10 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:10771
  • زمان انتشار:شنبه 2 فروردين 1399-12:37
  • کاربر:
سال "جهش تولید" یا سال "رضا رحمانی"

وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به نامگذاری سال ۹۹ به نام "جهش تولید"، متنی سرشار از ادبیاتی شعارگونه منتشر کرده گویی که این سال به نام او نامگذاری شده است.
مقام‌ رهبری منتظر عمل هستند نه شعار و تملق

به گزارش اقتصادنامه، طبیعتا چنین ادبیاتی خواسته مقام رهبری نیست و هدف ایشان از نامگذاری چند سال گذشته به عناوین گوناگون اقتصادی، شعارزدایی از اقتصاد و عمل‌گرایی در توسعه اقتصادی کشور بوده نه اینکه وزرای مختلف با انتشار متن‌های پرطمطراق و متملقانه از بیاناتشان حمایت کند.

به نظر می‌رسد که سیاستگذاران تولیدی کشور که یکی از اجزای آن نیز وزارت صمت است، برای یکبار هم‌ که شده بهتر است بدون لکنت زبان و با جسارت موانع اساسی جهش تولید را در اختیار مقامات ارشد کشور قرار دهند. در این صورت بخش تولید خود به خود رشد خواهد کرد و در شاخص‌های مختلف شاهد جهش خواهد بود.

جهش تولید، "جهش فکری مدیران" و "ارتقای دانش سیاستگذاری" نیاز دارد که اثری از آن در پیام وزیر صمت وجود ندارد.

تولید وقتی جهش پیدا خواهد کرد که ثبات در فضای کلان اقتصادی کشور به وجود آید و تصمیمات مهم سیاسی برای برون‌رفت از تحریم‌ها و بهبود رابطه با دنیا گرفته شود.

وزیر صمت یا در جریان نیست یا در فضایی دیگر به سر می‌برد که بخش تولید کشور بدون داشتن شرکای معتبر خارجی و حضور در بازارهای جهانی قادر به جهش نیست.

در این‌میان لازم است تا مدیران مجرب و کارکشته‌ای در بدنه بخش تولید کشور بکار گرفته شود نه اینکه مدیران قد بلند از بدنه مدیریتی حذف و به بهانه‌های مختلف نظیر جوانگرایی، مقابله با فساد، دو تابعیتی و بازنشستگی از صحنه سیاستگذاری کنار گذاشته شوند.

بیش از یکسال است که رحمانی بر وزارت صمت مدیریت می‌کند و در این مدت به‌غیر از تغییرات اتوبوسی در بدنه این وزارتخانه، اقدام‌موثر دیگری انجام‌ نداده است.

افرادی در وزارت صمت به خدمت گرفته شده که کمترین کیفیت حکمرانی را داشته و خود به مانعی برای جهش تولید تبدیل شده‌اند.

در این مدت وزارت صمت دخالت‌های گسترده‌ای در امور داخلی بنگاه‌ها و قیمت‌گذاری کالاها داشته و تولید را غیررقابتی و حتی انحصاری کرده است. حال با چنین طرز تفکری در مجموعه وزارت صمت می‌توان امیدوار بود که جهشی در تولید رخ دهد؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین