پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 9:39:39 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:10758
  • زمان انتشار:چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399-9:57
  • کاربر:
سرنوشت مبهم محاکمه مدیران خودروسازی

در حالی که ماه ها از بازداشت و محاکمه دو مدیرعامل سابق خودروسازی کشور می گذرد، هنوز خبری درباره احکام صادره برای آنها در دست نیست. مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا و هاشم یکه زارع مدیرعامل پیشین ایران خودرو تابستان سال گذشته با اتهاماتی مبنی بر اخلال در بازار بازداشت شدند. از جلسات دادگاه جمالی اخبار و تصاویر مربوطه منتشر شد، به عکس یکه زارع که محاکمه وی در سکوت کامل و بی هیچ اطلاع رسانی صورت گرفت.
یکه زارع کجاست؟ جمالی چه می کند؟

با گذشت ماه ها از برگزاری جلسات دادگاه مدیران سابق این خودرو و سایپا، هنوز مشخص نیست در نهایت چه حکمی برای آنها صادر شد و در حال حاضر چه می کنند.

 موج بازداشت مدیران خودروسازی ایران که طی سال گذشته حواشی زیادی به دنبال داشت، از مدیرعامل سابق سایپا آغاز شد. از مهدی جمالی که اواسط پاییز 96 از صندلی مدیرعاملی سایپا کنار گذاشته شد، بیش از یک سال و نیم خبری نبود، تا اینکه خبرهایی غیر رسمی مبنی بر بازداشت وی گوش رسید. این اخبار را سرانجام سخنگوی قوه قضاییه تایید و اعلام کرد جمالی و برخی دیگر از مدیران سایپا از جمله رضا تقی زاده مدیر فروش و بازاریابی این شرکت در ذیل پرونده ای تحت عنوان اخلال در بازار از مسیر فروش سبدی محصولات، بازداشت شده اند. پرونده موردنظر البته متهمان دیگری داشت، از جمله زوجی که اتهام آنها تبانی با مدیران سایپا برای دریافت سبدی محصولات بود. هرچند خبرها و تصاویری از جلسات دادگاه مدیرعامل سابق سایپا و دیگر متهمان، در رسانه ها انعکاس یافت، با این حال در نهایت مشخص نشد چه حکمی برای آنها به ویژه جمالی صادر و اصلا اتهامات شان به اثبات رسید یا نه. گفته می شود از جمع متهمان این پرونده، جمالی (ظاهرا به طور موقت) آزاد شده است، اما این را که کجاست و چه می کند، کمتر کسی می داند.

  "بر یکه زارع چه گذشت؟

ظهر یکی از واپسین روزهای داغ مرداد 98 بود که علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو از سمت خود برکنار شده است. وی این خبر را به نقل از وزیر صنعت،معدن و تجارت عنوان و تاکید کرد دلیل برکناری یکه زارع، افزایش قیمت محصولات (بدون هماهنگی با دولت) بوده است. اعلام برکناری یک مدیرعامل خودروسازی از سوی معاون اول رییس جمهوری، به خودی خود بی سابقه و عجیب بود، اما اتفاق عجیب تر چند ساعت بعد رخ داد. عصر همان روزی که خبر برکناری مدیرعامل ایران خودرو اعلام شد، ضابطان قضایی به دفتر یکه زارع رفته و وی را بازداشت کردند. قبل از بازداشت یکه زارع، خبرهایی غیر رسمی مبنی بر تشکیل پرونده قضایی علیه وی به گوش می رسید و حتی کمی قبل تر تمام حساب های بانکی وی مسدود شد.

اما هرچند سخنگوی قوه قضاییه بازداشت مدیرعامل ایران خودرو را تایید کرد، با این حال نگفت که اتهام وی چیست. به عکس رسانه ای شدن جلسات دادگاه مدیرعامل سابق سایپا و انتشار عکس های مربوط به محاکمه وی، از یکه زارع هیچ عکس و خبری منتشر نشد. گویا در اوایل بازداشت نیز با آزادی وی به واسطه سپردن وثیقه موافقت نشده است. همچنین چندی پس از بازداشت یکه زارع خبر رسید وی در زندان دچار بیماری و راهی بیمارستان شده است. دست آخر اما  کسی نفهمید یکه زارع دقیقا به چه اتهامی بازداشت و در جلسات محاکمه اش چه گذشت و چه حکمی برای وی صادر کردند. برخی روایات غیر رسمی و اثبات نشده، از اتهامات مالی یکه زارع حکایت داشت و برخی نیز عنوان می کردند پرونده وی مانند مدیرعامل سابق سایپا، با فروش سبدی محصولات و اخلال در بازار مرتبط بوده است. طبق آخرین خبری هم که از یکه زارع  به نقل از دوستان وی منتشر شد، گویا وی اواخر سال گذشته موقتا و با سپردن وثیقه آزاد و به دنبال جمع آوری سند و مدرک برای اثبات بی گناهی اش بوده است.       



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین