پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:09:38 PM

به راستی آیا مسبب تمام مشکلات اقتصادی کشور، وزارت اقتصاد است؟ نام این وزارتخانه اگرچه به اختصار اقتصاد نامیده می شود اما عملا برخی امور اقتصادی را مدیریت می کند و نقشی در سیاست گذاری های کلان ندارد. 
وزارت «اقتصاد» یا وزارت «برخی امور اقتصادی»

مسعود کرباسیان از قدیمی ترین مدیران اقتصادی کشور، از مجلس نتوانست رای اعتماد بگیرد و از ادامه کار باز ماند. در جریان استیضاح دیروز او، برخی نمایندگان سخنانی را به زبان می آوردند که اظهاراتشان با منتقدان نظام جمهوری اسلامی در شبکه های معاند فارسی زبان خارجی تقریبا یکی است. اینکه تورم واقعی 200 درصد است یا ارزش پول ملی سقوط کرده و اقتصاد در سراشیبی مرگ قرار گرفته، بخش هایی از اظهارات نمایندگان مجلس است که گویی از ساختار اقتصاد سیاسی کشور اطلاعی ندارند و قربانی کردن افراد را به جای نرسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی خود در پیش گرفته اند.

به راستی آیا مسبب تمام مشکلات اقتصادی کشور، وزارت اقتصاد است؟ نام این وزارتخانه اگرچه به اختصار اقتصاد نامیده می شود اما عملا برخی امور اقتصادی را مدیریت می کند و نقشی در سیاست گذاری های کلان ندارد. اینکه اشتغال پایین است، تورم بالاست، رکود به وجود آمده و فساد فراگیر شده چه ربطی به وزارت اقتصاد یا وزارت کار دارد؟ آیا با عوض شدن افراد، سیاست های کلان هم عوض می شود؟

به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس به قدری توسعه نیافته اند که اگر وزیری جواب تلفن آنان را ندهد یا سلامشان را کمرنگ پاسخ دهد، عزم می کنند تا پدر آن وزیر را با اسم رمز استیضاح در بیاورند.

وزارت اقتصاد، عملا وزارت برخی امور اقتصادی است. وزرات واقعی اقتصاد وقتی به وجود می آید که تیم اقتصادی دولت و سیاستگذاری های کلان تحت فرماندهی وزیر قرار گیرند نه هر کس به صورت جزیره ای دور وزارت خود دیوار بکشد و بخواهد مشکلات را حل کند.

به نظر می رسد، نمایندگان آگاهانه یا ناآگاهانه کشور را وارد بحران های مدیریتی در اقتصاد و ورود شک به بازار می کنند. یک وزیر چگونه می تواند بدون توجه به فشار نمایندگان و با توجه به درک ناقص آنان از اقتصاد به کار خود ادامه داده و سیاستگذاری کند؟

شاید بهتر است که در این میان رئیس جمهور، با توجه به عزل های زنجیره ای صورت گرفته از سوی مجلس، زیر بار فشارهای سیاسی نرفته و افراد صاحبنظر و شایسته را به مجلس معرفی کند. به هر حال انتخابات مجلس نزدیک است و نمایندگان باید برای پر کردن کلیپ های تبلیغاتی خود فیلمی اعتراضی به وجود موجود بسازند و بتوانند از مردم سادهِ دیار خود رای دوباره بگیرند.

لازم است که رئیس جمهور با توجه به سیاست های جدید اقتصادی خود، وزرا را به مجلس معرفی کند تا مثلث سیاستگذاری اضلاع خود را بشناسد.


علیرضا بهداد، روزنامه نگار

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین